Categories
စကားလက်ဆောင် နံနက်ခင်းသြဝါဒကထာ

။ လောကဓံကြုံ မဖြုံတမ်းပေါ့ ။

ကြောင့်ကြမှု

။ကိုယ့်အတွက်ကိုယ်ကြောင့်ကြနေရတဲ့အထဲ သူ့အတွက်ကြောင့်ရတဲ့စိတ်က ဥပါဒါန်တစ်မျိုးပါပဲ။ အဲဒီဥပါန်ဒါန်က ကာမဥပါဒါန်မဟုတ်ပေမယ့် အတ္တဝါဒဥပါဒါန်တစ်မျိုးတစ်မည်များလား ? ဖြစ်နေမည်လားပါပဲ။

ဝဋ်ခင်းဝဋ်နွယ်

။ ဘဝင်စိတ်ဆိုတာ အနှောင်အဖွဲ့တွေများရင် နောင်ဇာတိစိတ်တစ်ခုခုက ဝိပါကအကျိုးစိတ်အခိုက်အတန့်ဖြစ်ရင် ဝိပါက်ဝိပါက်ချင်းစိတ်အကျိုးတွေ ရကြလေမှာပါပဲ။ လူ့စိတ်က အလိုလိုက်ဖန်များရင် ဝဋ်ခင်းဝဋ်နွယ်တွေဖြစ်သွားတာပါပဲ။

ပျော်မိနေကြ

။ အရှင်တို့တွေဟာ အသက်မသေကြသေးဘဲနဲ့ ဝဋ်ဒုက္ခတွေ အမျိုးမျိုးခံနေရတာပါ။ သဘောကျစရာ,သဘောမကျစရာတွေနဲ့ ပင်ပန်းနေကြတာပါ။ ဒီအကြောင်းတရားတွေကို အသေအချာသတိမထားမိကြဘဲ ပျော်နေကြတာပါ။

စိတ်ဓာတ်တွေကျ

။ တခါတခါတလေ မိမိကိုယ်မိမိအားမရဘဲ အမှားချင်းတွေလည်း ထပ်ပြီးထပ်နေတော့ အဲဒီအမှားတွေကိုတွေးမြော်နေရင်းနဲ့ပဲ စိတ်ဓာတ်တွေကျမိကြပါလေရဲ့။

ငြိမ်

။ လူဟာ စိတ်ဓာတ်ကျစရာနဲ့ကြုံရင် မဲ့ပြုံးလေးတောင်မပြုံးနိုင်ပါ။ ပျော်ပျော်ကြီးနေရမယ်ဆိုတဲ့အသိစိတ်ကလေးရှိနေပေမယ့် မနေနိုင်ဘဲ အားအင်ဆုတ်ယုတ်ပြီး ဘာဆိုဘာမှမလုပ်ကိုင်နိုင်ဘဲ ငြိမ်နေတော့တာပါပဲ။

လက်လွတ်ဖို့

။ အတွေးတွေလည်း မမြင်၊ အသွင်တွေလည်း မထင်လေတော့ ကိုယ်ကျင့်တရားတွေလည်း ထိန်းသိမ်းစောင့်ရှောက်ဖို့ အားနည်းမိကြပါလေရဲ့။ ဒီလိုအဖြစ်မျိုးနဲ့အကြိမ်ကြိမ်ဖြစ်နေခဲ့ရင် လူဟာ တွေဝေမိန်းမောမှုတွေဖြစ်ပြီး အရာခပ်သိမ်းကို လက်လွတ်ဖို့ကိုပဲ စဉ်းစားမိတော့တာပါပဲ။

မဖြုံစတမ်း

။ တကယ်တော့ လူဟာ လူသားစင်စစ်အမှန်လိုပဲတွေးပြီးနေထိုင်ရင် စိတ်ဓာတ်ကျစရာတွေ အမျိုးမျိုးပဲဆုံဆုံ လောကဓံကိုမဖြုံစတမ်းစိတ်နဲ့နေရမှာပါ။

သဘာဝမို့

။ ” ဆင်းရဲချမ်းသာ၊ သဘာဝမို့
တွေ့ကြုံနေကြ၊ လူတိုင်းပေ။
ကောင်း, ဆိုးနှစ်တန်၊အစုံတွဲလို့
တစ်လှည့်စီလဲ၊ အမြဲနေ။
လောကဓံကြုံ၊ မဖြုံတမ်းပေါ့
မတုန်စမ်းနဲ့၊စိတ်ခိုင်စေ။
သောကကိုထိန်း၊ ရမ္မက်သိမ်း
အေးငြိမ်းချမ်းသာပေ” ဆိုတဲ့ လောကသဘာဝက အသိပေးနေတာပါ။
ဒါကြောင့် ” လောကဓံကြုံ မဖြုံတမ်းပေါ့” လို့ပဲ နှလုံးသွင်းဆင်ခြင်ရမှာဖြစ်ပါတယ်။

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၂၆.၄.၂၀၂၃) ရက်နေ့နံနက်။)

Loading

Categories
ပညာရေး

။ ကမ္ဘာ့ရွာလေး ။

Summer Course
BASIC English Speaking Class

Location
~~~~~~~~

Taunggalay Monastic Education School
Date: 23.4.2023-23.5.2023
Time: 07:00AM- 09:00 AM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

။ ကမ္ဘာ့ရွာလေး ။
~~~~~~~~~~~
။ ကွန်ပျူတာနည်းပညာပေါ်ခါစက တတ်ချင်လိုက်တာ သေလုနီးပါးဖြစ်ခဲ့တဲ့ကျောင်းသားတွေထဲက အရှင်လည်း အပါအဝင်ပါပဲ။ အရှင်ဟာ ၁၉၆၀ ပြည့်နှစ်မှာ မွေးဖွားပါတယ်။ အေဒီ ၁၉၈၆ ခုနှစ်ရောက်မှ ကွန်ပျူတာပညာကို သင်ယူခဲ့ရတာပါ။ အဲဒီအချိန်က မြန်မာစာကို ကွန်ပျူတာနည်းပညာနဲ့စတင်ပြီးမစမ်းသပ်ရသေးပါဘူး။ အဲဒီပညာကိုတတ်ဖို့ အိမ်နီးနားချင်းတိုင်းပြည်တွေကိုသွားပြီးမှဆည်းပူးသင်ယူခဲ့ရပါတယ်။

။ မိမိတို့တိုင်းပြည်ထဲကို ပြန်ရောက်လာတော့ ကွန်ပျူတာတက္ကသိုလ်ဆိုတာ ဘယ်သူမှစိတ်မဝင်စားကြသလိုမျိုးနဲ့ လှိုင်တက္ကသိုလ်အဆောင်တစ်ခုမှာ ဆိုင်းဘုတ်တင်ထားတဲ့အဆင့်လောက်ပဲရှိနေပါသေးတယ်။ မှတ်မှတ်ရရ အဲဒီဆိုင်းဘုတ်နဲ့မိမိနေထိုင်တဲ့ရွာကိုအထိမ်းအမှတ် ပို့စကတ်လေးထုတ်ဖြစ်ခဲ့ပါတယ်။

။ “ လွယ်ကူလေ့လာကွန်ပျူတာ” ဘဝနဲ့ ပထမဦးဆုံး မမေ့နိုင်သူတစ်ဦးက အရှင်ရဲ့ကျောင်းဒါယကာကြီး ကိုသိန်းဟုတ်ပါပဲ။ ကွန်ပျူတာစတင်စမ်းသပ်ရိုက်တဲ့အချိန်မှာ အရှင်ကိုယ်ပိုင်မှတ်တမ်းက ” ငါတို့ကွန်ပျူတာပညာ အားလုံးတတ်ပါပြီ” ဆိုတဲ့ ဒီမှတ်ပြုစာသားကိုကိုယ်ပိုင်ရိုက်ထုတ်ပြီး ကျောင်းနံရံမှာ ကပ်ထားခဲ့ပါတယ်။

။ အဲဒီအချိန်ကစပြီး ကွန်ပျူတာနည်းပညာကို နှစ်စဉ်မပျက်သင်တန်းတွေဖွင့်ပြီး သင်ကြားပေးခဲ့လို့ ကွန်ပျူတာနည်းပညာနဲ့ပတ်သက်တာတွေ ကုသိုလ်ပြုခွင့်လုပ်ပေးခဲ့ရလို့ ပြန်လည်ပြီး စဉ်းစားမိလိုက်ရင်ပဲ ဝမ်းသာစရာပါပဲ။

။ အင်္ဂလိပ်စကားသင်တန်းနဲ့ပတ်သက်လို့ ၁၉၈၉/၉၀ ပြည့်နှစ်ကာလက ရန်ကုန်မှာ နေခဲ့စဉ်က ဆရာကြီးတွေနဲ့ အနီးကပ်သင်ယူခဲ့ပါတယ်။ ဒါပေမဲ့ အခက်အခဲရှိတယ်။ ငယ်ရွယ်တဲ့အချိန်က သင်ယူခဲ့တာမဟုတ်တော့ အင်္ဂလိပ်စကားဟာ ခက်သလိုဖြစ်နေပါတယ်။

။ အမှန်တကယ်တော့ ဘာသာဗေဒဆိုတာ အခက်ချည်းတော့မဟုတ်ပါဘူး။ မိမိက ပါဠိဘာသာ၊သက္ကတဘာသာစကားကို သင်ယူနှုတ်ကျိုးခဲ့တာဖြစ်တော့ သဒ္ဒါနည်းစနစ်အရ ပါဠိအားသန်နေတယ်။ အင်္ဂလိပ်စာမှာ သဒ္ဒါနည်းစစ်လိုက်ရင် ပါဠိသဒ္ဒါသင်ခဲ့သူအဖို့ အဆင်ပြေတယ်။ အင်္ဂလိပ်စကားမှာတော့ သဒ္ဒါဝါကျစည်းနဲ့ အဖြတ်အတောက် ပုံမှန်မဟုတ်တော့ လိုသလောက်မပြောနိုင်ပဲဖြစ်နေတယ်။

။ ဒါကြောင့် ကမ္ဘာ့ရွာလေးထဲက တောင်ကလေးရွာဟာ ယနေ့ယခုချိန်ထိတိုင် ခေတ်ပညာရေးနောက်မကျကြဘဲ ပညာ့ပန်းတိုင်ခိုင်မြဲကြပါတယ်။ ကမ်းမမြင်လမ်းအလွဲကြိုက်သူတွေကလွဲလို့ တောင်ကလေးကျောင်းမှာနေထိုင်ပြီး ပညာသင်ယူခဲ့ကြတဲ့သူတွေ အားလုံးနီးပါးဟာ ခေတ်ပညာတတ်ကြပါတယ်။

။ ” အသိလည်းပေး
အလိမ္မာလည်းပေး
ဉာဏ်လည်းပေး
ပညာလည်းပေးတဲ့ ( ပ) လေးလုံး သည်ကျောင်းတော်ကြီးကို တစ်နေ့နေ့တစ်ချိန်ချိန်မှာ ” ကမ္ဘာ့ရွာကလေး တောင်ကလေး” ဖြစ်ဖို့သေချာပါပြီ။ ဒါကြောင့် အင်္ဂလိပ်ဘာသာဗေဒစကားကိုသင်ယူလေ့လာချင်ကြတဲ့တပည့်ငယ်တွေ ဖော်ပြထားတဲ့ အချိန်နဲ့နေရာကိုကြည့်ပြီး သင်ယူနိုင်ကြပါစေလို့ တိုက်တွန်းပါတယ်။

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၂၃.၄.၂၀၂၃) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ ကျန်းမာ,ရွယ်တင်၊ အသက်ရှည် ။

။ လူတိုင်းမှာ
၁) ကျန်းမာချင်ကြတယ်။
၂) ရွယ်တင်လှပနုပျိုချင်ကြတယ်။
၃) အသက်ရှည်ရှည်နေချင်ကြပါတယ်။ ဒီအချက်သုံးပါးဟာ လူတိုင်းလိုလားတောင့်တကြပါတယ်။

။ ၁) အလောဘော၊အလောဘသည်။
အရောဂျဿ၊ကျန်းမာခြင်း၏။
ပစ္စယော၊အကြောင်းသည်။
ဟောတိ၊ဖြစ်၏။

၂) အဒေါသော၊ အဒေါသသည်။( စိတ်မဆိုး အမျက်မကြီးတတ်ခြင်းသည်။)
ယောဗ္ဗနဿ၊ အရွယ်ကောင်းခြင်း( အရွယ်တင်ခြင်း) ၏။
ပစ္စယော၊အကြောင်းသည်။
ဟောတိ၊ဖြစ်၏။

၃) အမောဟော၊ အမောဟသည်။
ဒီဃာယုကတာယ၊အသက်ရှည်ခြင်း၏။
ပစ္စယော၊အကြောင်းသည်။
ဟောတိ၊ဖြစ်၏။

။ လောဘဟာ မကျန်းမာခြင်းရဲ့အကြောင်း။
။ ဒေါသဟာ အရွယ်အိုလွယ်ခြင်းရဲ့အကြောင်း။
။ မောဟဟာ အသက်တိုခြင်းရဲ့အကြောင်း ဖြစ်ကြောင်း သိနိုင်ပါတယ်။

။ ဒါကြောင့်

> လောဘနည်းရင်၊ ကျန်းမာရွှင်၊ ရွယ်တင်လှပ၊ အဒေါသ။
> သက်ရှည်နေရ၊ အမောဟ၊ သုံးဝမြတ်ဓမ္မလို့ ပြဆိုပါတယ်။ နုပျိုလန်းဆန်း၊ အမြဲတမ်း အရွယ်တင်လှပချင်ရင် ဒေါသနည်းပါးပြီး အဒေါသ( မေတ္တာ) ပြည့်ဝပါစေ။

။ တစ်နည်း
> လောဘကြီးရင် စည်းစိမ်ဥစ္စာပျက်စီးလွယ်တယ်။
> ဒေါသကြီးရင် မိတ်ဆွေပေါင်းသင်းပျက်လွယ်တယ်။
> မောဟကြီးရင် မပြည့်မစုံနဲ့နေရတတ်တယ်လို့ စာမှာပြတယ်။

။ နောက်ပြီးတော့
> လောဘကြီးရင် ပြိတ္တာဘုံ၊
> ဒေါသကြီးရင် ငရံဘုံ၊
> မောဟကြီးရင် တိရစ္ဆာန်ဘုံ ရောက်တတ်ကြောင်း (ဖြစ်တတ်ကြောင်း) လည်း စာမှာ သတိပေးပါတယ်။

။ အရေးကြီးဆုံးက
> အနိစ္စဒဿနေန အလောဘော ဟောတိ။
> ဒုက္ခဒဿနေန အဒေါသော ဟောတိ။
> အနတ္တဒဿနေန အမောဟော ဟောတိ ပါပဲ။
> အနိစ္စမြင်၊ လောဘစင်။
> ဒုက္ခသိမြင်၊ ဒေါသစင်။
> အနတ္တမြင်၊ မောဟစင် ဖို့ဖြစ်ပါတယ်။

နောက်ပိတ်ဆုံး
“ သမာဓိဉာဏ်၊ ရင့်ထက်သန်၊ နိဗ္ဗာန်ရောက်ရခြင်းပါပဲ။

(သည်နေ့တရားလက်ဆောင်မွန်)

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၂၁.၄.၂၀၂၃) ရက်နေ့။)

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ ဈာန်လမ်းလား? ဉာဏ်လမ်းလား? ။

။ နိဒါန်း ( စကားချီး)

ခေတ်ကာလအခြေအနေတွေက ပြောင်းလဲမှုတွေချည်းသက်သက်ပဲလားတော့ မပြောတတ်တော့ပါ။ သမထဘာဝနာနဲ့ဝိပဿနာဘာဝနာကမ္မဋ္ဌာန်းပွားများကြတဲ့သူတွေဟာ

အထူးအဆန်းတွေပြုကြလို့ လေ့လာနေကြသူအရှင်တို့အဖို့ တအံ့တဩပါပဲ။

အဖော်ရဟန်းများမိန့်

။ ဆောင်းပါးစာတစ်ပုဒ်ဖတ်မိပါတယ်။ ရေသောက်ပြီးတရားကျင့်တဲ့အကြောင်းပါပဲ။ ရေသောက်ပြီးတရားကျင့်နိုင်တဲ့အကြောင်းနဲ့ပတ်သက်ပြီးတော့ အဖော်ရဟန်းတွေကို မေးဖူးပါတယ်။ အဖော်ရဟန်းတွေက ရေသက်သက်သောက်ပြီး တရားကျင့်တာ၊ ရေမသောက်ဘဲတရားကျင့်တာ၊ပန်းပွင့်သာဘုဉ်းပေးပြီး တရားကျင့်တာ အမျိုးမျိုးကျင့်ခဲ့ဖူးကြောင်း မိန့်ကြပါတယ်။

ရေဖွဲ့စည်းမှု

။ ရေဆိုတာ ဓာတုဗေဒအရ အောက်ဆီဂျင်နဲ့ဟိုက်ဒရိုဂျင် ပေါင်းစပ်ထားတဲ့ဓာတ်ပါ။ ရေရဲ့ဓာတုဗေဒဖော်မြူလာမှာ H20 ပါပဲ။ အရောင်အဆင်းမရှိဖောက်ထွင်းမြင်နိုင်လို့ အနံ့ကင်းပြီးအရသာမရှိပါဘူး။ သူ့ရဲ့မော်လီကျူးဖွဲ့စည်းပုံမှာ အတန်းပညာသင်ခဲ့ဖူးကြတဲ့သူတွေ သိကြပြီးသားပါ။

အဓိက

။ မိုးရေ၊ရေခဲ၊နှင်းရေ၊ရေငွေ့စတဲ့ရေနဲ့ပတ်သက်တာ မြင်တွေ့ပြီးသားပါပဲ။အပင်နဲ့ပတ်သက်တာ၊သတ္တဝါတွေနဲ့ပတ်သက်တာ အသက်ရှင်နိုင်ဖို့ အာဟာရဓာတ်တွေအတွက် ရေဟာ အဓိကပါပဲ။ အထူးသဖြင့်ရေဟာ ဓာတ်ပစ္စည်းများဓာတ်ပြုရာမှာ ကြားခံဒြပ်တစ်မျိုးဖြစ်တဲ့အပြင် သွေးသားတွေမှာ အဓိကပါဝင်တဲ့ ဓာတ်ပစ္စည်းပါပဲ။

ကျောက်ကပ်

။ မိမိခန္ဓာကိုယ်ရဲ့၆၀/၇၀% မှာ ရေဖြစ်ပါတယ်။ ရေသောက်ပြီးတရားကျင့်ကြတယ်ဆိုလို့ ဘယ်ရေမျိုးတွေကို သောက်ပြီး တရားကျင့်ကြပါသလဲ ။

၁) မီးဖိုပေါ်မှာ အချိန်ကြာမြင့်စွာ ဆူပွက်အောင်ထားတဲ့ရေနွေးလား။

၂) ဓာတ်ဘူးထဲမှာ ရက်ကြာမြင့်စွာထားတဲ့ရေနွေးလား။

၃) အကြိမ်ကြိမ်ဆူပွက်အောင်ကြိုခဲ့သောရေနွေးလား။

၄) တစ်ညလွန်သောရေနွေးကို ထပ်ကြိုထားသောရေနွေး( သို့) ထပ်မကြိုထားသောရေနွေးလား။

၅) ထမင်း၊ဟင်းပေါင်းခံရေလား ဆိုတာကို သိထားသင့်ပါတယ်။ အဲဒီရေကို သောက်မိရင် ကယ်လစီယံ၊မက်ဂနီယံ၊ကရိုရင်းနဲ့အခြားဓာတ်သတ္တုတွေ ပိုများနေလို့ ကျောက်ကပ်ကို တိုက်ရိုက်ထိခိုက်စေနိုင်တယ်ဆိုတာကိုတော့ အားလုံးအသိဖြစ်ပါတယ်။

အံ့ဩမိ

။ ဒီနေ့ ကျောင်းကိုပြန်ရောက်လာပြီး အားအင်နည်းပါးတဲ့ ယောဂီအမျိုးသမီးဖြစ်တဲ့သူကို မြင်မြင်ချင်းပဲ ” ဟာ ဘယ်လိုများဖြစ်နေတာပါလဲ” လို့မေးမိလိုက်တော့ ” တပည့်တော် ရေသောက်ပြီး တရားကျင့်မိလို့ ဒီလိုဖြစ်လာတာပါဘုရား” ဆိုပြီးလျှောက်တော့ အံ့ဩမိပါလေခြင်းပါပဲ။

ဆလံပါပဲ

။ ” အော် ယောဂီဒါယိကာမကြီးရယ် ကျင့်ကြံစရာများရှားပါးလို့ ၊ ရေသောက်ပြီးကျင့်ရပါသလား” ဆိုပြီးတော့ ဆူမိတော့မလို့ပါပဲ။ တစ်ဆက်တည်းမှာပဲ ” နောက်ထပ်ကျင့်ဖို့အစီအစဉ်များ ရှိ, မရှိမေးတော့” ” ဆလံပါပဲဘုရား” တဲ့။

လေ့လာပါစေ

။ ” အစွန်းနှစ်ပါးမလွတ်ကြတဲ့ဒီအကျင့်တွေကြောင့်ပဲ ကင်္ခါဝိတရဏဝိသုဒ္ဓိဉာဏ်ဟာ ညစ်နွမ်းကြရတာပါပဲ။ ဗုဒ္ဓပေးထားတဲ့ ဝိပဿနာဘာဝနာဉာဏ်လမ်းစဉ်ဟာ ပရိယတ္တိပညာရပ်က ဘယ်လိုညွှန်ကြားထားပါတယ်ဆိုတာ လေ့လာသင့်ပါတယ်မဟုတ်ဘူးလား , လို့ပဲ မိန့်လိုက်ပါတယ်။

နေထိုင်ပါတော့မည်

။ ယောဂီဖြစ်သူက ဒီနေ့ သူ့ရဲ့သင်ခန်းစာစကားက ” သိမြင်ပါပြီဘုရား၊ သီလဝိသုဒ္ဓိ၊စိတ္တဝိသုဒ္ဓိ၊ဒိဋ္ဌိဝိသုဒ္ဓိ၊ ကင်္ခါဝိတရဏဝိသုဒ္ဓိစင်ကြယ်အောင်ပွားများနေထိုင်ပါတော့မည်ဘုရား” ဟူ၍ဖြစ်သတည်း။

( ရေသောက်တရားကျင့်သူ ယောဂီသို့ ။)

တောင်ကလေးဆရာတော်

(၁၉.၄.၂၀၂၃) ရက်နေ့နံနက်။)

Loading

Categories
အနုသာသနီ ဝိပဿနာကမ္မဋ္ဌာန်းအားထုတ်ပူဇော်ပွဲ

။ ၂၀၂၃ ခုနှစ်၊ နွေရာသီ ” အနုသာသနီ ဝိပဿနာကမ္မဋ္ဌာန်းအားထုတ်ပူဇော်ပွဲ” ရဲ့ အမှတ်တရပါ။ ရင်ထဲအေးမြကြပါစေ။

Loading