Categories
စကားလက်ဆောင်

အ်ှဆံင်းလာဆာ်ကိုဝ်ဟှာဍေ

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ အဖြေဆေးပေးပါ ။

။ မိသားစုများ
ငြိမ်းအေးချင်ရင်
မေတ္တာစိတ်နဲ့နေ။

။ အများတကာ
အေးချမ်းချင်ရင်
ခန္တီတရားနဲ့နေ။

။ တစ်ယောက်တည်းသာ
ငြိမ်းချမ်းချင်ရင်
သတိတရားနဲ့နေ။

။ သီတင်းကျွတ်လပြည့်နေ့က
ဆရာတော်ကြီးတစ်ပါးရဲ့
ဩဝါဒစကားကို
ကြားနာခဲ့ရပါတယ်။

။ အဲဒီဩဝါဒကို
သဘောကျမိတယ်
နှစ်သက်မိတယ်
မှတ်သားခဲ့တယ်။

။ မှန်ပါတယ်
မိသားစုများရှိလာကြပြီးဆိုရင်
မေတ္တာတုံးလို့မဖြစ်ဘူး
ဒေါသကြီးလို့မရဘူး
စိတ်ထားနုနု
မေတ္တာစုပြီးနေမှ
အေးချမ်းမှုတွေရကြမယ်
သည်အတွေးလက်ခံတယ်။

။ နောက်ပြီးတော့
အများတကာနဲ့နေရင်
အများသဘောကို
သိမြင်နားလည်မှုထားရမယ်
လေးစားသင့်တာ
လေးစားရမယ်
တန်ဖိုးရှိတာ
တန်ဖိုးထားရမယ်
အများတကာရဲ့အကျိုးကို
အပျက်အစီးမဖြစ်အောင်
အရာခပ်သိမ်းကို
သည်းခံပေးတတ်ရမယ်။

။ တစ်ခါ
တစ်ယောက်တည်းပဲနေရင်
အမှားတွေမပြုမိဖို့
အမှားတွေနှလုံးမသွင်းမိဖို့
သတိပဋ္ဌာန်တရားနဲ့
ပွားများပြီးနေမယ်ဆိုရင်
အေးချမ်းနေမှာပါပဲ။

။ ဒါကြောင့်
မိသားစုတရားက
မေတ္တာတရား၊
အများနဲ့ဆိုင်တဲ့တရားက
ခန္တီတရား၊
တစ်ယောက်နဲ့ဆိုင်တဲ့တရားက
သတိတရားပါပဲဆိုတာကို
သိစေချင်ပါတယ်။

။ ကဲ တပည့်တို့ရေ
မေတ္တာဘယ်လို ထားမည်လဲ
ခန္တီဘယ်လို ပွားမည်လဲ
သတိဘယ်မှာ ထားမည်လဲ
ဆိုတာကို
မေးပါရစေ။

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၁၈.၁၀.၂၀၂၄) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ ပါရမီချစ် ။

နိဒါန်း

။ လောက၌
၁) ချစ်သူချစ်သော ချစ်ခြင်း
၂) မိသားစုချစ်သော ချစ်ခြင်း
၃) လောကချစ်သော ချစ်ခြင်းဟူ၍
သုံးမျိုးရှိသည်။

တဏှာပေမချစ်ခြင်း
။ တဏှာပေမသည်
တဏှာအရင်းခံသော
( အနင်းခံသော)
ချစ်ခြင်းကိုခေါ်၏။
အကုသိုလ်ဖြစ်၏။
သံယောဇဉ်မကင်း။
ချစ်ရသူသာ ရည်စူး၏။
အကန့်အသတ်ထား၏။
အငတ်ထား၏။
လွှမ်းခြုံ၏။
စိုးမိုး၏။
ကာကွယ်၏။
စောင့်ရှောက်၏။
အသက်ပေး၏။
ပံ့ပိုး၏။
ပဋိပက္ခမွေးထုတ်၏။
ငြိမ်းချမ်းမှုကိုဖျက်ဆီး၏။
လောကသာယာမှုကို
နှောင့်ယှက်၏။
ဟန့်တား၏။
ပြိုကွဲ၏။
ပြိုင်ဆိုင်၏။
(တဏှာပေမသည်)
အသိဉာဏ်မပါသော
ချစ်ခြင်းဖြစ်၏။

ပါရမီချစ်
။ အချစ်အားလုံးသည်
ကန့်သတ်ချက် မရှိရ။
လွတ်လပ်စွာရှိသော
( အသိတရားပါပါ)
ချစ်ခြင်းဖြစ်ရမည်။
ကန့်သတ်ချက်ထားသော
ချစ်ခြင်းသည်
ကြောင်းကျိုးသဘောတရားကို
ဖျက်ဆီး၏။
မျက်နှာများ၏။
ဂုဏ်မဲ့၏။
ရှုထောင့်ပျက်၏။
အရုပ်ဆိုး၏။
ကိုယ်ကျင့်တရားပျက်၏။
သိက်ခာကြ၏။
မမြင့်မြတ်။

ဤခေတ်ချစ်ခြင်း
။ ခုခေတ်ကာလ၌
ချစ်ခြင်းတို့သည်
မည်သို့ချစ်ခြင်းဟူ၍
ခေါ်ဆိုနိုင်ပါမည်နည်း။

။ နိဂုံး
ပါရမီအချစ်သည်
ချစ်ရသူကိုလည်း ချစ်ရမည်
မုန်းရသူကိုလည်း ချစ်ရမည်
ဖြစ်ပါသတည်း။

တောမှီရဟန်း
(၁၅.၁၀.၂၀၂၄) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် တောင်ကလေးဆရာတော်

။ မေ တ္တာ ခ ရီး ကြ မ်း ။~~~~~~~~~~~~~~

။ မေ တ္တာ ခ ရီး ကြ မ်း ။
~~~~~~~~~~~~~~~~~

။ မေတ္တာခရီးလို့ပြောရင်
ခရီးကြမ်းမယ်လို့
ဘယ်သူကထင်နေကြမလဲ
သည်နေ့အဖို့
ဖိုးသပြေရဲ့ဘဝက
မေတ္တာခရီးကြမ်းလို့ပဲ
ဆိုပါရစေ။

။ သပြေပင်ရွာမှာ
မွေးဖွားခဲ့လို့
ကျွန်တော်ရဲ့နာမည်ကို
ဖိုးသပြေလို့
မခေါ်ကြပေမယ့်
ကိုယ့်ကိုယ်ကိုပဲ
ဖိုးသဖြေလို့ပဲ
မိတ်ဆက်ပြီးခေါ်ပါရစေ။

။ ကျွန်တော်ဘဝမှာ
တစ်ယောက်တည်းနဲ့
အထီးကျန်
အကျဉ်းတန်
အကျည်းတန်
နေရမယ်လို့
မထင်ခဲ့မိပါဘူးရယ်။

။ ကျွန်တော့်ကို
မွေးဖွားပေးသောမေမေ
ကျွန်တော့်ကို
ပြုစုပျိုးထောင်ပေးသော
ဖေဖေတို့နှစ်ဦးစလုံးဟာ
ဆိုးသောကံအမွေတစ်ခုကြောင့်
မေမေဖေဖေနဲ့ကျွန်တော်
သက်ဆုံးတိုင်
အတူတူမနေကြရဘဲ
မဆုံဆည်းကြရတော့ဘဲ
အတိတ်ကာလက
အတိတ်ဘဝရဲ့ကံတရားအတိုင်း
ကပ်ဘေးကျရောက်တဲ့
ညတစ်ညမှာ
နာနာဘာဝ
ဝိနာဘာဝ
အညတ်ထဘာဝ
ရှင်ကွဲရ
သေကွဲရ
အမျိုးမျိုး
ကြေကွဲရရှာတဲ့
မေတ္တာခရီးလမ်းပေါ်က
မေတ္တာခရီးကြမ်းကို
ကျွန်တော်တစ်ယောက်တည်း
ရှေ့ဆက်နေရတော့မယ်လေ။

။ ကျွန်တော့်မှာ
အမေဆိုလည်းမရှိတော့
အဖေရှိလည်းနတ္ထိဖြစ်တော့
လောကအလယ်မှာ
မေမေဖေဖေဆိုတာ
ခေါ်ရမယ့်သူတွေ
မရှိတော့ပါဘူးလေ။

။ လူဆိုတာ
အမေရှိရတယ်
အဖေရှိရတယ်မဟုတ်လား
ကျွန်တော့်ရဲ့ဘဝမှာ
ဘယ်မှာလဲမေမေ
ဘယ်မှာလဲဖေဖေ။

။ မေတ္တာခရီးမှာ
ကြမ်းတမ်းမည်လား
အေးချမ်းမည်လား
ဆိုတာကို
ကျွန်တော့်ဖိုးသပြေတော့
ခရီးသည်တစ်ဦးဖြစ်နေပြီ။

( ဓတ်ပုံရှင်အား မေတ္တာအပြည့်အဝထားပါသည်။)

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၁၇.၉.၂၀၂၄) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် တောမှီရဟန်း

။ တကယ်အမြတ် ထာဝရ ။

။ တကယ်အမြတ် ထာဝရ ။
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

။ လသာပါတယ်
ချိန်တန်ကွယ်ရ
မကွယ်ပါနှင့် တားမရ။

။ ရုပ်လှပါတယ်
ချိန်တန်ပယ်ရ
မပယ်ပါနှင့် တားမရ။

။ မေတ္တာရှိတယ်
ချိန်တန်ဖယ်ကြ
ကြဉ်ဖယ်ပါနှင့် တားမရ။

။ မြတ်နိုးကြတယ်
ချိန်တန်လှယ်ကြ
ခြယ်လှယ်ပါနှင့် တားမရ။

။ သစ္စာရှိတယ်
ချိန်တန်လည်ကြ
လှည့်လည်ပါနှင့် တားမရ။

။ သီလကိုးကွယ်
မြင့်မြတ်ခြယ်သ
တကယ်အမြတ် ထာဝရ။

တောမှီရဟန်း
(၉.၉.၂၀၂၄) ရက်နေ့။)

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် တောင်ကလေးဆရာတော်

။ ခွင့်လွှတ်တတ်ခြင်း ။

။ ခွင့်လွှတ်တတ်ခြင်း ။
~~~~~~~~~~~~~~~~
။ ခွင့်လွှတ်တတ်ခြင်း
ခွင့်လွှတ်နိုင်ခြင်း
ခွင့်လွှတ်ပေးခြင်း
ဆိုတဲ့သည်စကားဟာ
အရှင့်ဘဝနဲ့
နေ့စဉ်ကျင့်သုံးခဲ့ရတဲ့
စံ စကား
တစ်နည်း စံတရားပါ။

။ လူအကြောင်းကို
လေ့လာကြည့်ရင်
(ပေါင်းကြည့်ရင်)
လူတွေရဲ့သဘောထား
လူတွေရဲ့အပြုအမူ
လူတွေရဲ့စေတနာစိတ်တွေ
အနည်းနဲ့အများ
သိမြင်နိုင်ကြပါတယ်။

။ လူဆိုတာ
သူတစ်ပါးကို
မနာလိုရရင်
မနေနိုင်တဲ့
သတ်တဝါပါ။

။ လူအချို့
မိမိနဲ့မဆီမဆိုင်ဘဲနဲ့
သူတစ်ပါးမကောင်းကြောင်းကို
အားမနာတမ်း
ဝေဖန်ရှတ်ချ
ကဲ့ရဲ့ပြစ်တင်ခဲ့ရရင်
အလွန်ပျော်
တတ်ကြလေရဲ့။

။ တစ်ဖက်သတ်
တစ်ဖက်သားကို
ကြီးကျယ်စွာ
ပုတ်ခတ်ပြောဆိုတတ်ပြီး
သူသာတော်သူ
သူသာတတ်သူ
သူသာကဝိရှင်
သူသာပညာတတ်
သူသာ လူစွမ်းလူစ
လူစွာ
လူစစ်ဆိုပြီး
ကြီးမားတဲ့အပြစ်ဆိုခြင်း
အကုသိုလ်ကံတွေ
ရဲရဲကြီး
ယူနေကြတာကို
တွေ့ရတယ်။

။ မိဘ
ဆရာသမား
ကျေးဇူးရှင်
ရဟန်းရှင်လူ
ဘယ်သူဘယ်ဝါမဆို
ထင်သလို
အမြင်ပေါက်ပြီး
အောက်တန်းကျတဲ့
အောက်ရတဲ့အပြုအမူတွေ
ရက်ရက်စက်စက်
ပြုမူကြတာရှိတယ်။

။ အဲဒီလို
ပုဂ္ဂိုလ်တွေနဲ့
မြင်ဖူး,ဆုံဖူး
ကြုံဖူးလာကြရဲ့လား!
ဒါမှမဟုတ်
မိမိကို
အပုပ်အကြပ်တွေ
အခတ်တွေအမျိုးမျိုးပေးပြီး
ခံရဖူးပါသလား! ပါ။

။ ဤအရှင်ကတော့
ဤရွေ့ဤမျှမက
ရက်ရက်စက်စက်
ဆဲခံဆူခံ
နှိပ်စက်ဒဏ်တွေ
ကြီးကျယ်စွာ
ခံစားခဲ့ရဖူးပါတယ်။

။ ပစ္စုပ္ပန်ဘဝမှာ
မှတ်မိသလောက်
အတော်လေးကို
ခက်ခက်ခဲခဲပဲ
အသက်ဆုံးရှုံးရတဲ့အထိ
အထိနာ
အကျနာ
မျိုးစုံစွာ
ခံစားတွေ့မြင်ခဲ့ရပါတယ်။

။ ကုန်ကုန်ပြောရရင်
အသားလွတ်ကြီး
နစ်နစ်နာနာ
ဆူဆဲကြိမ်းမောင်း
ဒေါသထောင်းထောင်းနဲ့
မကောင်းကြောင်းပါ
လုပ်ကြံနှောင့်ယှက်မှုတွေ
အမျိုးမျိုး
ခံခဲ့ရပါတယ်။

။ ဒီလိုဒီပုံ
ဖြစ်ရဆုံရ
ကြုံတွေ့ရတာဟာ
အမှားကံတွေရဲ့
အကျိုးဆက်ပဲလို့
ခံယူခဲ့ပါတယ်။

။ ဘယ်သူ့ကိုမှ
အပြစ်မဆိုပါဘူး
ကိုယ်ပိုင်ပြုခဲ့လို့
ကိုယ်ခံရတာပဲ
ကိုယ်ခံဆေးအားကောင်းဖို့ပဲ
လိုတယ်မဟုတ်လား။

။ နောက်ဆုံးတော့
အရှင်ဟာ
ငယ်ငယ်ရွယ်ရွယ်က
ကောင်းမှုကုသိုလ်နဲ့
လိမ်လိမ်မာမာပြုလာခဲ့လို့
ပစ္စုပ္ပန်စေတနာစိတ်ကို
သည်းခံခြင်းတရားထားပြီး
မိမိအပေါ်ပြုမူလာတဲ့
အပြစ်များစွာကို
အပြစ်မယူ
မငြူစူဘဲ
ကြည်ကြည်ဖြူဖြူနဲ့
သည်းခံကျေအေး
ခွင့်လွှတ်ပေးခဲ့တဲ့
အဲဒီအကျင့်တရားတွေကြောင့်ပဲ
ယနေ့
မိမိအပေါ်ကို
ပြုမူခဲ့ကြတဲ့အပြစ်တွေကို
ခွင့်လွှတ်တတ်ခြင်
ခွင့်လွှတ်နိုင်ခြင်း
ခွင့်လွှတ်ပေးခြင်းတွေနဲ့ပဲ
မိမိဘဝကိုရှင်သန်နေတာပါ။

။ ကိုင်း တပည့်တို့ရေ
အမြင်မတို
စိတ်ကိုဆုံးမ
ကျင့်မြတ်နေထိုင်
တိမ်းမယိုင်ဘဲ
တတ်နိုင်သည်းခံ ပိုင်ပါစေ။

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၆.၉.၂၀၂၄) ရက်နေ့။)

Loading

Categories
နိုင်ငံရေး အမျိုးသားရေး

ပြည်သူပြည်သားတာဝန်

ယဉ်ကျေးသောလူတိုင်းတွင် တာဝန်ဝတ္တရားအသီးသီးရှိလေသည်။ မိဘ၌ ဝတ္တရားရှိသကဲ့သို့ သားသမီးများမှာလည်း ဝတ္တရားရှိသည်။ ထို့အတူ ဆရာ၏ ဝတ္တရား၊ တပည့်၏ဝတ္တရား၊ လင်ယောက်ျား၏ ဝတ္တရား၊ အိမ်သူဇနီး၏ဝတ္တရားစသည်ဖြင့် တာဝန်အသီးသီးရှိကြရာ တိုင်းပြည်အတွက် ပြည်သူပြည်သားတို့ လိုက်နာဆောင်ရွက်ရမည့် ဝတ္တရားများလည်းရှိလေသည်။ တိုင်းပြည်တစ်ပြည်၏ အစိုးရသည် မည်မျှလောက်ပင် တိုင်းပြည်ကောင်းစားရေးကို စီမံအုပ်ချုပ်လုပ်ကိုင်သော်လည်း တိုင်းသူပြည်သားများက ဆောင်ရွက်ရမည့် ဝတ္တရားများကို ကျေပွန်စွာ မဆောင်ရွက်ဘဲ ပျက်ကွက်နေပါက အဆိုပါတိုင်းပြည်သည် တိုးတက်ကြီးပွားခိုင်ခံ့တည်မြဲရန် မဖြစ်နိုင်ပေ။

၁။ ပြည်သူပြည်သားများ လိုက်နာကျင့်သုံးရမည့် တာဝန်ဝတ္တရားများမှာ မိမိတိုင်းပြည်အပေါ်၌ သစ္စာတရားစောင့်ထိန်းရခြင်း၊ တိုင်းပြည်အား ထိခိုက်နစ်နာစေမည့် ဘေးအန္တရာယ်များ ပေါ်ပေါက်လာသောအချိန်တွင် မိမိတိုင်းပြည်အတွက် မျိုးချစ်စိတ် ထက်သန်စွာ ထောက်ခံခြင်း၊ ခုခံတိုက်ခိုက်ခြင်းများ ပြုလုပ်ပေးရမည်။ ထို့ပြင် တိုင်းပြည် နစ်နာစေမည့် စကားများကိုလည်းကောင်း၊ အလုပ်ကိုလည်းကောင်း မပြောဆို မလုပ်ကိုင်မိ အောင် စောင့်ထိန်းပေးရမည်။ 

၂။ မိမိတိုင်းပြည်၏ ဥပဒေစည်းမျဉ်းများကို ရိုသေလေးစားစွာ မလိုက်နာဘဲ ဥပဒေချိုးဖောက် သူများအား အားပေးအားမြှောက်မပြုသင့်။ ရာဇဝတ်မှုကျူးလွန်သူများကို ဥပဒေကသာ စီရင်စေသင့်ပေသည်။ 

၃။ ရာဇဝတ်မှုနှိမ်နင်းရာ၌လည်းကောင်း၊ ရာဇဝတ်မှုကျူးလွန်သူများအား ဖမ်းဆီးရာ၌လည်းကောင်း၊ အစိုးရအားတတ်နိုင်သမျှ အကူအညီပေးရန် ဖြစ်သည်။ အစိုးရဆိုသည်မှာ ပြည်သူလူထုက တင်မြှောက်ထားသောအဖွဲ့ဖြစ်သည်။ ပြည်သူလူထု၏ ကူညီထောက်ခံမှုမရရှိပါက မည်သည့် အစိုးရမျှ အောင်မြင်နိုင်လိမ့်မည် မဟုတ်ပေ။ တိုင်းပြည်ငြိမ်ဝပ်ပိပြားရေး ရရှိနိုင်ရန်မှာ ပြည်သူလူထု၏ အကူအညီရရှိရန် လိုအပ်ပေသည်။ 

၄။ မိမိတိုင်းပြည် နိုင်ငံရေးပြဿနာများကို စိတ်ပါဝင်စားခြင်း၊ မိမိတိုင်းပြည်အတွက် အကောင်းဆုံး နိုင်ငံရေးလမ်းစဉ်များကို ချမှတ်နိုင်ရန် နိုင်ငံရေးလုပ်ငန်းများ၌ စိတ်အားထက်သန်စွာ ပါဝင် ဆောင်ရွက်ခြင်း ပြုရလေသည်။ မိမိတိုင်းပြည်နှင့် ပတ်သက်၍ တိုးတက်ကြီးပွားအောင် ဆောင်ရွက်သင့်သည့် အချက်အလက်တို့ကိုလည်း သဘောပေါက်နားလည်ထားသင့်သည့် ပြင် မိမိယူဆချက် အကောင်အထည်ပေါ်ရန်ကိုလည်း တတ်နိုင်သမျှကြိုးစား ဆောင်ရွက်ရမည်။ 

ဤတာဝန်ဝတ္တရား လေးမျိုးမှာ ပြည်သူပြည်သားတိုင်း အမှန်မုချ လိုက်နာရမည့် တာဝန်ဝတ္တရားများ ဖြစ်ပေသည်။ ဤတာဝန်ဝတ္တရားများကို ထမ်းရွက်ရန် ပျက်ကွက်နေပါက မိမိတိုင်းပြည် သည် အမှန်ပင် အောက်ကျနောက်ကျ ဖြစ်သွားပေလိမ့်မည်။ မိမိတိုင်းပြည်နစ်နာက မိမိမှာလည်း ပြည်သူပြည်သားများအနက် တစ်ယောက်အပါအဝင်ဖြစ်သည့်အတိုင်း ထိခိုက်နစ်နာမည်မှာ မလွဲပေ။

ဒေါ်သန်းတင် (၂ဝ ရာစု) (လွတ်လပ်ရေးခေတ်) 

“ပြည်သူပြည်သားတာဝန်”ကို ဒေါ်သန်းတင်ရေးသော “ဘဝရတနာ”စာအုပ်မှ ကောက်နုတ်သည်။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် တောမှီရဟန်း

။ တရားအဆီ မနောကြည်ပြီ ။

။ တရားအဆီ မနောကြည်ပြီ ။
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
။ ( အရင်တုန်းက
ဘီယာဆိုင်သွားနေကြ
ခုခြေတော်ရာမှာ
တရားထိုင်နေပီဆရာ) ။

။ ယခုဖော်ပြသော
တပည့်နှစ်ဦး( နှစ်ယောက်) ဟာ
ငယ်ငယ်ကတည်းက
ရှင်သာမဏေဘဝနဲ့
တောင်ကလေးတောရကျောင်းမှာ
အတူတူရှင်ပြုကြပြီး
အတူတူတောရွာမှာ
လာနေကြတဲ့တပည့်ရင်းတွေပါ။

။ ခုတော့
ဘီယာ 🍺
အရက် 🥃တွေကင်းလာကြပြီး
တောတောင်တွေထဲမှာ
တပအကျင့်တွေ
ကျင့်လာကြလို့
နေလာကြပြီး
ဆိုတာကိုမြင်ရလို့
ဝမ်းသာကြည်နူးမိပါတယ်။

။ များသောအားဖြင့်
အရှင်နဲ့ပတ်သက်တဲ့
တပည့်တိုင်းအားလုံးနီးပါးဟာ
တစ်ဖက်သတ်လမ်းကို
ပစ်ပယ်နိုင်ကြပြီး
အလယ်အလတ်လမ်းကို
နှစ်သက်ကြတာများပါတယ်။

။ သူတို့မှာ
သရဏဂုံမြဲတယ်
အယူသီလစင်ကြယ်ကြတယ်
ဘာသာတရားလေးစားကြတယ်
အဆုံးအမနာခံကြပြီး
သီလရှင်
လူသူတော်
ရသေ့
သိက္ခမန်
သာမဏေ
ရဟန်း
သံဃာတော်တို့ကို
ရိုသေလေးမြတ်ကြတယ်။

။ သည်နေ့
တပည့်နှစ်ဦးရဲ့
တောတောင်ရိပ်မှာ
တောကိုမှီပြီး
တောရမှီပွားများတဲ့အကျင့်တွေကို
ကျင့်နေကြတာကိုမြင်ရလို့
ဘီယာဆိုင်ကလူတွေတော့
အတော်လေးဝမ်းသာကြမယ်
ထင်ပါလေရဲ့။( 🤣🤣🤣😃😃)

။ ကဲ
ဖိုးဇော်နဲ့
ဖိုးကျော်တို့နှစ်ဦး
ဉာဏ်အနှစ်ထူးကို
ထူးထူးကဲကဲနဲ့
သတိပဋ္ဌာန်တရားရဲ့
အရသာကို
သိမြင်ကြရပါစေလို့
အားပေးလိုက်ပါပြီ။

( တရားအဆီ၊ မနောကြည်၊ ရပြီတပည့်ရေ။)

တောမှီရဟန်း
(၄.၉.၂၀၂၄) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် တောင်ကလေးဆရာတော် တောမှီရဟန်း

။ ဖားအံမြို့ကိုရောက်ဖူးလား ။

။ ဖားအံမြို့ကိုရောက်ဖူးလား ။
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
။ မြန်မာပြည်
နယ်မြေဒေသအသီသီးထဲက ကရင်ပြည်နယ်
ဖားအံမြို့နယ်( ဖားအံဒေသ)
ဖားအံမြို့ကို
အလည်လာဖို့
ဖိတ်မန္တကပြုပါရစေ။

။ ဖားအံမြို့ကိုရောက်ရင်
လည်ပတ်စရာနေရာတွေ
အများကြီးပါ။
၁) ရှေးဟောင်းလိုဏ်ဂူတော်နေရာ၊
၂) ရိုးရာယဉ်ကျေးမှုရွာ၊
၃) သာမန်သဘာဝကျကျနေရာ၊
၄) ခံစားကြည့်ရှုနိုင်တဲ့ရှုမျှော်ခင်းနေရာတွေ များစွာရှိကြတဲ့အပြင်
သမိုင်းဦးလူသားတွေနေထိုင်တဲ့နေရာသမိုင်းဝင်နေရာတွေ
အထင်အရှားရှိကြပါတယ်။

။ ဖားအံမြို့ဟာ
မိုးလရာသီချိန်မှာ
နေရာတိုင်းကိုကြည့်လိုက်ရင်
ကြည်အေးမြကြပြီး
ပျော်ရွှင်စရာကောင်းတဲ့
ငြိမ်းချမ်းသာယာတဲ့
ဒေသတစ်ခုပါပဲ။

။ ဖားအံနယ်မှာ
နေထိုင်ကြတဲ့
ဌာနေတိုင်းရင်းသားနဲ့
အခြေချလာရောက်
နေထိုင်ကြတဲ့သူတွေက
ရိုးယဉ်ရိုးစဉ်ကြလို့
ဖော်ရွေကြတဲ့သူတွေပါ။

။ ဧည့်ကိုမြင်ရင်
ကြည်သစ်တဲ့
သူတိူ့ရဲ့နှုတ်ဆက်မှုကြောင့်
ဧည့်သည်မိတ်ဆွေများ
ရင်ထဲက
“အော်ဖားအံရယ်ပါပဲ”
မယုံရင် လာလည်ခဲ့ပါ။

။ ဖားအံမှာရှိတဲ့
ဇွဲကပင်တောင်ရဲ့အလှဟာ
အနှိုင်းမဲ့ပါ
သာယာလို့
လှပလို့ပါ။

။ သူနဲ့ယှဉ်ပြီး
တွဲနေတဲ့
ကြအင်းတောင်ဆိုရင်လည်း
ဘဝင်အေးမြ
အဖုံဖုံလှပနေတာပါ။

။ ကမ္ဘာပေါ်မှာ
မြစ်ကြီးထဲက
ရှည်လျားစွာ
စီးဆင်းလာတဲ့
သံလွင်မြစ်ဟာ
ရန်ကုန်ကနေလာရင်
လေးနာရီခရီးနဲ့
မြင်နိုင်တဲ့နေရာဟာ
ဖားအံမှာရှိတဲ့
သံလွင်မြစ်ပဲပေါ့။

။ မိုးတွင်းချိန်မှာ
မြစ်ရေက
ဝါဖန့်ဖန့်ဖြစ်ပြီး
နွေရာသီမှာ
ကြည့်သန့်သန့်ပေါ့
ချိုးကြည့်လိုက်ဦး
အေးမြရင်မှာ
စွဲလို့သာပါပဲ။

။ ခုချိန်မှာ
ဖားအံကိုရောက်ရင်
ရေပြာအိုင်
ရေတံခွန်
တစ်ချိန်က
ငါးပွင့်တစ်ခိုင်
ရုပ်ရှင်ရိုက်ခဲ့တဲ့
နောင်လုံတောင်ကြား
နောင်လုံတံတား
ဆဒ္ဒန်ဆင်အိုင်
ဒေါနတောင်ပေါ်က
တသွင်သွင်စီးဆင်းလာတဲ့
ထူးမြတ်ရေတံခွန်ကြီးတွေနဲ့အတူ
နေမကူး
စေတီထူး
ဖူးသူလွန်ချမ်းသာတဲ့
ဆုတောင်းပြည့်
စေတီတော်မြတ်
လေးဆူလည်းရှိသလို
ဖူးလို့မဝတဲ့
မြရတနာစေတီတော်လည်း
အရှိရှိပါပဲ။

။ ကဲ
ရေးပြမယ်ဆိုရင်
မကုန်နိုင်
မပြီးနိုင်ဘူးလေ
တောခရီးအဖြစ်
ပြာသိုလရောက်ရင်
ဒေါနတောင်ကိုကျော်ပြီး
မော်ဖိုးကေဒေသနဲ့
သဇင်ပန်းအလှကိုကြည့်ချင်ကြရင်
ဖားအံကိုလာလည်ပါလို့ပဲ။

တောမှီရဟန်း
(၃.၉.၂၀၂၄) ရက်နေ့။

Loading

Categories
ကရင်လူမျိုး

ကျာ်

ကျာ်
…….
ပါဠိရင်းမြစ်*”စေတိယ”
…ကရင်လူမျိုးတို့သည် စာပေအရေးအရ”လိက်ထူ့လီ”ရှေးဟောင်းစာပေတွင်
“စ”ဗျည်းသံ ကို စာအသံအားဖြင့်/ စ/ ဟုရွတ်ဖတ်သော်လည်း
အပြောဘာသာစကား၌
“စ “ကို>/ကျ/သံ ဖြင့်
ပြောဆိုတတ်ကြလေ့ရှိသည်။
….ပါဠိ”စေတိယ”မှ
မြန်မာ “စာတီ”….(ပင်းယခေတ် မြင်စိုင်းရွှေပြည်ကဗျာပါ၊တောင်ထွက်ဖျားဆီရွှေစာတီ)….အသုံးကဲ့သို့ ဖြစ်လာကာ ထိုမှတစ်ဆင့်
“စေတီ”ဝေါဟာရ ဖြစ်လာပုံကိုတွေ့ရသည်။
ပါဠိ”​စေတိယ”>

မြန်မာ “စာတီ”>
ထိုမှတစ်ဆင့်”စေတီ”ဟူ၍
ဝေါဟာရကို အဆင့်ဆင့်လေ့လာမိသည်။
……..
*ထိုဝေါဟာရ အစဉ်သက်လာသကဲ့သို့ပင်
ပါဠိ”စေတိယ”မှ>>

“စာတီ”ကရင်အပြောဘာသာစကားအသံ
/ကျာတီ/
ထို/ကျာတီ/အသံမှ
/ကျာ်တီ/ဟူ၍
ကရင်ဝေါဟာရဖြစ်စဉ်ကို
လေ့လာသိရသည်။
“စာ”အသံမှ /ကျာ/
/ကျာ/အသံမှ/ကျာ်/
အဆင့်ဆင့်ဖြစ်လာကြောင်းလေ့လာသိမိ
သုံးသပ်ရပါသည်။
…..ထိုဖြစ်စဉ်ကို
အထောက်အထားမဲ့စွာဆိုခြင်းမဟုတ်။
ကရင့်ဝေါဟာရ၌
“ကၠံင်ကျာ်တီ” ဟူသောဝေါဟာရရှိခဲ့ပေသည်ကိုထောက်ထား၍ချင့်ချိန်နိုင်သည်။
….ယခုခေတ်လူငယ်များအကြား၌မူ
“ကၠံင်ကျာ်တီ”ဆိုသည်ကို
ကြားဖူးကောင်းကြားဖူးနိုင်ပါပေဦးမည်။
……
ကရင့်ရှေးဝေါဟာရအသုံး စေတီကိုခေါ်ဝေါ်သောအသုံး၌ “က္လံင်ကျာ်တီ”အသုံးရှိခဲ့သလို အချို့ကရင့်ရပ်ရွာများ၌ပင် “က္လံင်ကျာ်တီ”ရှေးဟောင်းစေတီများကျန်ရှိနေပေသေးသည်။ …..အချုပ်ဆိုရသော်
*ပါဠိ”စေတိယ”မှ”စေတီ”
ထိုမှ
*”စာတီ”=ကျာတီ
*”ကျာတီ”မှ”ကျာ်၊

စေတိယ>စေတီ>စာတီ

ကျာတီ>ကျာ်တီ>ကျာ်
“……ဟူ၍
ကရင့်ဝေါဟာရအဆင့့်ဆင့်ကို လေ့လာသုံးသပ်မိသည်။
*”ကျာ်”ဆိုသည်မှာ
ပါဠိရင်းမြစ်
“စေတိယ”မှလာ၍
“စေတီ”ကို ခေါ်ဝေါ်ခြင်း
ဖြစ်သလို
ကရင့်ဝေါဟာရစစ်စစ်
စေတီကိုခေါ်ဝေါ်သည့်
​စကားလုံး
“ကၠံင်”

ဆိုသည်နှင့် ရှေးက့တွဲသုံးလာခဲ့ကြသည်။
*ကၠံင်+ကျာ်တီ=ကၠံင်ကျာ်တီ။
*နောင်အခါ
ကရင့်ဝေါဟာရစစ်စစ်
စေတီ ကိုခေါ်ဝေါ်သည့်အသုံး/ကၠံင်/ကသာ
“စေတီ “ဟူသောအနက်ဖြင့်ဆက်လက်သုံးစွဲလာခဲ့ပြီး
/ကျာ်တီ/ဟူသောစေတီအနက်ပြ
ပါဠိရင်းမြစ်စကားလုံးက
“ဘုရား”ဟူသော
အနက်အဓိပ္ပါယ်/ကျာ်/အဖြစ်သို့
ကရင်တို့ရောနှောအမှတ်ပြုသုံးနှုန်းလာခဲ့ရာသည်ဟု
သုံးသပ်မိပါသည်။
*အဘယ့်ကြောင့်ဆိုသော်
လိက်ထူ့လီ ကရင်ရှေးဟောင်းပေစာများမှာ
“ဘုရား”အနက်ပြ စကားလုံး ကရင်ဝေါဟာရစစ်စစ်ကိုလေ့လာတွေ့ရခြင်းကြောင့်ဖြစ်ပေသည်။
…သို့ဆိုလျှင်
ရှေးကရင့်ဝေါဟာရ
“ဘုရား”အနက်ပြစကားလုံးက ပသို့ နည်းကို ရှာဖွေထောက်ရှုပြရသော်
*ရှေးဟောင်းပေစာအသုံးများ၌
“ဖူဆီ မင်ယွာ”ဆိုသည့့်စကားလုံးရှိခဲ့သလို၊ “ယွာ”၊””က်ုဆာႋယွာ”အသုံးနှုန်းတို့ကို ဆင်ခြင်အောင့်မေ့ကြရန်သင့်ပေသည်။
…….”ကျာ်”ဆိုသည်မှာအမှန်မူလက
စေတီကိုခေါ်ဝေါ်ခြင်းသာဖြစ်သည်ဟု
ကောက်ချက်မိပါပေသည်။
…..ကၠံင်
….ယွာ
…ဖူဆီမင်ယွာ ဟူသော
ကရင်စကားလုံးတို့နှင့်ပက်သက်၍ အကျယ်ကို
ဆက်လက်တင်ပြပါဦးမည်။
…..ယခုတင်ပြသည်မှာ
အမှန်အမှားအငြင်းပွားလို၍မဟုတ်ဘဲ
ကရင်ဘာသာစကား၊
ဘာသာစကား၏
ယုတ်လျော့မှုဘာသာစကား၏တိုးပွားမှု ဘာသာစကားတို့၏သဘောတရားကို ပြဆိုခြင်းသာဖြစ်ပါကြောင်း သတိချပ်ရန်သင့်ပါသည်။

စောဝဏ္ဏထွန်း

Loading

Categories
ကရင်လူမျိုး

ကရင့်ဝေါဟာရ “ဍယ်” နှင့် “ဍိင်

ကရင့်ဝေါဟာရ “ဍယ်” နှင့် “ဍိင်
……
*ဍယ်
ဍယ်စီးစံင်=ခြင်ရိုက်သည်။
ဍယ်ဏာႋကိင်ထါ်/ဍယ်မေံ=ပါးရိုက်သည်။
ဍယ်သာဏာ့=ရင်ဘတ်ကိုရိုက်သည်။
ဍယ်စူးယာ့=လက်ဝါးရိုက်သည်။
စသည်ဖြင့် “ဍယ်”ကိုဆီလျော်ရာ နာမ်များနှင့် တွဲသုံးရသည်။
“ရိုက်ခတ်” ဟူသော အနက်ရှိသည့် စကားလုံး ဖြစ်သည်။

……
*ဍိင်
ဍိင်ဏာႋဍိင်
ဍိင်ဂီတာ
ဍိင်ခၞါ
စသည်ဖြင့် “ဍိင်”ကို ကြိုးတပ်တူရိယာပြပုဒ် နာမ်စကားလုံးများနှင့် တွဲသုံးရသည်။ သာယာနာပျော်ဖွယ် အသံရအောင် ကြိုးတပ်တူရိယာတစ်ခုခုကို “တီးခတ်သည်” ဟု အနက်ရှိ၏။

ဍယ် နှင့် ဍိင်
ထိုဝေါဟာရ နှစ်ခုမှာ
သူ့နေရာနှင့်သူ အသုံးမတူသကဲ့သို့ အနက်လည်းမတူပေ။

စောဝဏ္ဏထွန်း

Loading

Exit mobile version
ကော်ဖီလေးတစ်ခွက်နှင့်
သတင်းစုံဖတ်ရှု့ရန်