Categories
စကားလက်ဆောင် ဗုဒ္ဓဘာသာ

။ ပူဇော်ကန်တော့ခြင်း ။

။ သက်တော် (၉၃ )နှစ်၊ သိက္ခာတော် (၇၃ )ဝါရှိ ကျေးဇူးဂုဏ်ရှင် သာမညတောင်ဆရာတော်ကြီးသည်

၁) ဗုဒ္ဓသာသနာတော်နှစ် ၂၅၄၇ ခုနှစ်၊

၂) ခရစ်နှစ်၂၀၀၃ ခုနှစ်၊နိုဝင်ဘာ(၂၉ )ရက်နေ့၊

၃) မြန်မာကောဇာသက္ကရာဇ် ၁၃၆၅ ခုနှစ်၊နတ်တော်လဆန်း (၆ )ရက်၊စနေနေ့ နံနက် (၉:၀၀) နာရီအချိန်တွင် ဘဝနတ်ထံ ပျံလွန်တော်မူခဲ့သည်ကို သတိရကြဦးမည်ထင်ပါသည်။

။ သည်နေ့သည် ဆရာတော်ကြီးပျံလွန်တော်မူရာ၌(၁၉) နှစ်တိုင်တိုင်ရှိပြီဖြစ်သော်လည်း ဆရာတော်ကြီး၏ သီလဂုဏ်၊သမာဓိဂုဏ်၊ပညာဂုဏ်တို့ကို မြဲစွာအောက်မေ့ပါသည်။

။ ဆရာတော်၏ဂုဏ်တော်ကို ပူဇော်ကန်တော့ပါ၏ဘုရား။

တောင်ကလေးဆရာတော်

(၂၉.၁၁.၂၀၂၂) ရက်နေ့။

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ သူတို့နှစ်ယောက် ။

။ သူတို့နှစ်ယောက်
တစ်ယောက်ပျောက်ပြီ
တစ်ယောက်တည်းသာ ကျန်နေခြင်း။

အဲးခိုး(၂၅.၁၁.၂၀၂၂) ရက်နေ့။

Loading

Categories
ဆောင်းပါး နိုင်ငံရေး အဲးခိုး

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၈)

အဲးခိုး

အမျိုးသားရေးအတွက် သို့မဟုတ် မိမိတစ်မျိုးသားလုံး ဥပဒေအာဏာလွှမ်းမိုးမှု ရှိဖို့အတွက် မိမိတို့အပေါ်မှာ ဘယ်လောက်များ မှားခွင့်ရှိကြမည်လဲ(မလဲ)။ လူတိုင်းအပေါ် မှားယွင်းနိုင်ခွင့်ရှိကြောင်း ဘယ်နိုင်ငံရေးအာဏာက ညွှန်ပြနေကြပါသလဲဆိုတာကို ပြန်တွေးကြပါ … မြန်မာတွေအချင်းချင်း ခေါင်းပုံဖြတ်တဲ့ နိုင်ငံရေးသုံးစွဲခြင်းကို အဆုံးသတ်ကြဖို့ တောင်းဆိုပါတယ် …

အတွဲ(၁၁)၊ အမှတ်(၃၅)၊ မြန်မာသက္ကရာဇ် ၁၃၈၄၊ နတ်တော်လဆန်း ၃ ၊ ၂၅ – ၁၁- ၂ဝ၂၂၊ မြန်မာသံတော်ဆင့် (The Myanmar Herald) မှ ကောက်နုတ်ဖော်ပြခြင်းဖြစ်သည်။

(ယခင်တစ်ပတ်မှအဆက်

မြန်မာအတွက် အာဆီယံအချက်

ဒီနေ့ ကမ္ဘာကြီးဟာ အကျိုးကို ထိခိုက်စေမယ့် မဟာဗျူဟာမြောက်တဲ့ ခြိမ်းခြောက်မှုနိုင်ငံရေးနည်းလမ်းတွေ နိဂုံးမချုပ်နိုင်ကြသေးပါဘူး။ ကမ္ဘာကြီး တစ်ခုလုံးမှာရှိကြတဲ့ နိုင်ငံတိုင်းရဲ့အခြေအနေဟာလည်း တည်တည်ငြိမ်ငြိမ် လွတ်လွတ်လပ်လပ် မရပ်တည်နိုင်ကြသေးပါဘူး။ ပြောတော့သာ အောင်မြင် နေကြတယ်လို့ ပြောနေကြတယ်။ တကယ်တော့ ချွတ်ခြုံကျနေတဲ့ သူတို့ရဲ့ အနိမ့်ရောက်အကြောင်းတွေ ကမ္ဘာမှာရှိကြတဲ့ လူတွေမသိအောင် နည်းပေါင်းစုံနဲ့ ဟန်ဆောင်နေကြတယ်။

အရှည်အဝေးမကြည့်ကြပါနဲ့၊ ယနေ့ ထိပ်တန်းရောက်နေတဲ့ တိုင်းပြည် (နိုင်ငံ) တွေကိုပဲ ကြည့်လိုက်ကြပါ။ သူတို့ပြဿနာဟာ အတောမသတ်နိုင်ကြဘဲ ဖုံးဖိရေးနည်းပေါင်းစုံနဲ့ ရင်ဆိုင်ဖြေရှင်းနေခဲ့ကြရတယ်။ မြန်မာပြည်လည်းပဲ အချင်းချင်းဆန့်ကျင် တိုက်ခိုက်နေကြမှုတွေ ပိုပြီးတော့ ဆက်လာနေတယ်။ ကိုယ်ကျိုးအတွက် နိုင်ငံရေးစစ်ပွဲတွေ အသုံးပြုကြတယ်။

တိုင်းပြည်ဟာ ကြောက်စရာဖြစ်တဲ့ အကျပ်အတည်းတွေ အမျိုးမျိုးအဖုံဖုံ ဖြစ်လာတယ်။ ကြီးမားသော ပြည်တွင်းရေးကိစ္စတွေ မငြိမ်မသက် ခုလိုဖြစ်နေတဲ့အချိန်မှာ အာဆီယံဒေသအတွင်း (ဒေသထဲ) မှာရှိကြတဲ့ အိမ်နီးချင်းတိုင်းပြည်တွေကလည်း မြန်မာပြည်ကို ပြည်တွင်းရေး ဝင်ရောက်စွက်ဖက်လိုကြတဲ့ ဆန္ဒတွေ တွေ့မြင်ရတယ်။ အိမ်နီးနားချင်း တိုင်းပြည်ကောင်း အင်္ဂါရပ်နဲ့မညီမညွတ် ဖြစ်လာကြတယ်။ ဒီရှုထောင့်ဟာ မြန်မာအတွက် အာဆီယံအချက်ပါပဲ။ 

မုန်းမာန်မကြိုးထားကြ 

ဒီခေတ်ကြီးဟာ စည်းရုံးလှုပ်ရှားမှု အားနည်းတဲ့ တိုင်းပြည်ဟာ ပိုပြီးတော့ အားနည်းကြမယ်။ နိုင်ငံရေးကို အခြေခံတဲ့ မူဝါဒတွေ မတည်ငြိမ်ကြတဲ့ တိုင်းပြည်ဟာလည်း တဖြည်းဖြည်း အဆုံးစွန် ထိခိုက်လာလိမ့်မယ်။ မြန်မာပြည် ဘယ်လိုထိခိုက်လာနေပြီလဲဆိုတာကို လူတိုင်းအသိပါပဲ။

မြန်မာအချင်းချင်း ပဋိပက္ခကြီးထွားလေလေ ဘာသာရေးခေါင်းဆောင်တွေ အုပ်ချုပ်တဲ့ အင်ပါယာအဖွဲ့အစည်းတွေက နိုင်ငံရေးအာဏာကို အမျိုးမျိုးလုပ်ကြံ ဖန်တီးကြမှာပါပဲ။ တိုင်းပြည်ထဲမှာ ကြီးကျယ်တဲ့ ပဋိပက္ခစစ်ပွဲငယ်တွေဟာ လက်ရှိအစိုးရ နပန်းလုံးနေကြရပြီ မဟုတ်လား။ ဒီစစ်ပွဲငယ်တွေကို အခြေခံထားတဲ့ ပဋိပက္ခဟာ တစ်နေ့နေ့ တစ်ချိန်ချိန်မှာ အဆက်မပြတ် ဆင်နွှဲခဲ့ရမယ့် စစ်ပွဲငယ်တွေ ဖြစ်လာနိုင်တယ်။ ဒီပဋိပက္ခတွေ ချုပ်ငြိမ်း သွားစေဖို့ စိတ်ကြိုက်ရွေးချယ်နိုင်ခွင့်ရှိတဲ့ နိုင်ငံရေးမူဝါဒ (စနစ်) ကို လွတ်လပ်စွာ ရွေးချယ်ခွင့်ပေးရမယ်။ အကယ်၍ နိုင်ငံရေးမူဝါဒစနစ်ကို ရွေးချယ်ခွင့်မပေးနိုင်ရင် (မပေးနိုင်ပါက) ပဋိပက္ခကျော်လွှားနိုင်တဲ့ အခြေအနေတွေရှိမှာ မဟုတ်ပါဘူး။

ဒီကိစ္စအတွက် ယခင်အစိုးရအဖွဲ့ အစည်းတွေကို အကြံပေး ဉာဏ်ပေးပြုခဲ့ပေမယ့် အရေးမစိုက်ကြဘဲ အကြံပြု ဉာဏ်ပေးသူ (အရှင်တို့ကို) တွေကို မုန်းမာန်မကြိုး ထားကြတယ်။ 

ပြဿနာရပ်ဝန်းမကူးသွားဖို့ 

တိုင်းပြည်တစ်ပြည်ဟာ အမျိုးသားအင်အားကြီးမားရေးက အဓိကပါပဲ။

အမျိုးသားအင်အား (ပါဝါ) မကြီးမားတဲ့ တိုင်းပြည် (နိုင်ငံ) ဟာ ကြီးကျယ်ခမ်းနားတဲ့ မဟာဗျူဟာမြောက်တဲ့ တိုင်းပြည်ကြီးတစ်ပြည် ဖြစ်မလာနိုင်ပါဘူး။ ပကတိအတိုင်းမဟုတ်တဲ့ အတင်းအကြပ်အားထုတ် ကြိုးစားနေတဲ့အလုပ်ဟာ အဲဒီသဘောတရားတွေနဲ့ သာယာနေကြရင် တစ်နေ့တစ်ချိန်မှာ အမှန်တရား ပျောက်ဆုံးသွားမှာပါပဲ။ ဒါကြောင့် နိုင်ငံရေးဆိုတာ အတင်းအကြပ် မသာယာရပါ။ မလုပ်ကိုင်ရပါ။ ရှုထောင့်အမျိုးမျိုး သုံးသပ်ပြီးမှ လုပ်တတ်ရမယ်လို့ နိုင်ငံရေး ဘိုးအေကြီးတွေက အဆုံးအမပေးခဲ့ကြတယ်။

စစ်ပွဲငယ်တွေနဲ့ လူမှုစီးပွားရေး အတွက် ရုန်းကန်လှုပ်ရှားနေကြရတဲ့ ယနေ့ မြန်မာပြည်အစိုးရဟာ (၂၀၂၁ ခုနှစ်၊ အိမ်စောင့်အစိုးရ။) ပဋိပက္ခဖြစ်လာတဲ့ စစ်ပွဲငယ်တွေကို ဘယ်လိုအားထုတ်ပြီး ဖြေရှင်းကြမည်လဲဆိုတာကို ပထဝီနိုင်ငံရေးနဲ့ ယဉ်ကျေးမှုအခြေအနေတွေကို လေ့လာကြတဲ့သူတွေက ကြည့်နေကြတယ်။ မြင့်တက်လာတဲ့ ပဋိပက္ခတစ်ခုဟာ ဖြေရှင်းချက်မရှိရင် အဲဒီ ပဋိပက္ခဟာ ပြဿနာရပ်ဝန်းဘက်ကို ကူးသွားမှာပါပဲ။ ဒါကြောင့် နိုင်ငံရေးပဋိပက္ခကို ဖြေရှင်းချက်လုပ်တဲ့အခါ အခြေတည်သွားခဲ့တဲ့ ပြဿနာအရပ်ရပ်ရဲ့အကြောင်းကို စစ်ကိုလိုလားချက် ပြဿနာမရောက်အောင် ဖြေရှင်းပေးနိုင်ရမယ်။ 

နိုင်စားဖို့အကွက်မဆင်မိရန် 

မြန်မာပြည်တွင်းမှာ မွေးဖွားလာခဲ့ကြတဲ့သူတွေဟာ စစ်ပွဲတွေရဲ့ကြားမှာ မွေးဖွားလာခဲ့ကြတဲ့သူတွေ အတော်လေးများနေကြပြီ။ စစ်ပွဲတွင်းမွေးဖွားလာခဲ့ ကြရတဲ့သူတွေဟာ စစ်ကိုမုန်းမိကြမှာပါပဲ။ ဒါမှမဟုတ် မကျေနပ်မှုအပေါ် စစ်တိုက်ခိုက်မှုကို အကြောက်အရွံ့မဲ့ ရှိကြမယ်ဆိုတာ ဓမ္မတာပါပဲ။ သူတို့ရဲ့ ဘဝဟာ ကျေနပ်စရာမရလို့ လုံခြုံမှုမရှိတဲ့ စိုးရိမ်စိတ်တွေ သူတို့တွေ့ဖြစ်ကြမှာပါပဲ။ သူတို့တွေရဲ့ ပြင်းပြတဲ့ သူတို့ရဲ့ ဆန္ဒအခက်အခဲတွေကို သူတို့ပိုင်ဆိုင်လိုကြတဲ့ တစ်ခုတည်းသော ဖက်ဒရယ်ပြည်ထောင်စုကြီးကို အဓိပ္ပာယ်မဲ့အောင်တော့ ခြိမ်းခြောက် ဖျက်ဆီးလို့တော့ မရနိုင်ပါ။ ဒါကြောင့် စစ်အတွင်း မွေးဖွားလာခဲ့ကြတဲ့ သူတွေရဲ့အတွေးဟာ ရှင်းရှင်းနဲ့လင်းလင်းပဲ ပြောရရင် နိုင်စားဖို့အတွက် လိမ်လည်မှုကို မနှစ်သက်ကြတာတော့ အမှန်ပါပဲ။

မြန်မာပြည်အလယ်ပိုင်းဒေသ အခြေအနေ 

မြန်မာပြည် အလယ်ပိုင်းဒေသဟာ ယခင်ကာလက စစ်ရဲ့အနိဋ္ဌာရုံတွေ များများစားစား မခံစားခဲ့ကြရပါဘူး။ ခုတော့ ပဋိပက္ခရပ်ဝန်း ကြီးထွားလာတော့ ပြဿနာတွေအမျိုးမျိုး ဦးတည်နေကြတယ်။ ဒီပြဿနာကို အလျင်အမြန် ဖြေရှင်းသင့်တယ်။ ကြည့်တော့ ဘာမှမဟုတ်ဘူး။ စစ်ပေမယ့် အချိန်ကြာမြင့်လာရင် နယ်မြေပိုင်ဆိုင်မှု တစ်နည်း အုပ်ချုပ်ရေးပိုင်ဆိုင်မှု တစ်ခုခုဖြစ်လာနိုင်လေမည်လား ဆိုတာကို မြင်မိပါတယ်။

လူမှုရေး သဘောသဘာဝအရ အဲဒီဒေသမှာ နေထိုင်ကြတဲ့ ပြည်သူတွေဟာ ဖြူစင်ရိုးသားစွာနဲ့ပဲ မဟာဗျူဟာရှိရှိ သတ်သတ်မှတ်မှတ် နေထိုင်ကြပါတယ်။ ဗိုလ်ကျစိုးမိုးရေး ခြိမ်းခြောက်မှုတွေလည်း အအုပ်အစိုးမခံခဲ့ရပါဘူး။ စဉ်ဆက်မပြတ် ငြိမ်သက်အေးချမ်းစွာ နေထိုင်လာခဲ့ကြရတယ်။ ခုတော့ ကြီးထွားလာတဲ့ ပဋိပက္ခကြောင့် စစ်ပွဲငယ်တွေ ခံစားလာခဲ့ကြရတယ်။ နိုင်ငံရေးအရ အင်ပါယာတစ်ခုခုများ ထူထောင်မယ့်အစီအစဉ်တွေ တစ်စိတ်တစ်ပိုင်းများဖြစ်လာအောင် ကြံစည်အားထုတ်နေကြပြီလား ဆိုတာကို နိုင်ငံရေး သုံးသပ်ကြတဲ့သူတွေက သံသယအဖြစ် ထင်လာကြတယ်။ 

နာကြည်းဒေါသစိတ် 

အခုတော့ တဖြည်းဖြည်းနဲ့ ရေးကြီးခွင်ကျယ်လာတဲ့အသံတွေ ထွက်လာတော့ တိုက်ခိုက်မှုနဲ့ ဆက်နွှယ်နေတဲ့ အကြောင်းတွေကို ကြည့်လိုက်ရင်ပဲ ကြိုတင်ထားတဲ့ နိုင်ငံရေးမဟာဗျူဟာ ရည်မှန်းချက်တွေပါနေတာကို တွေ့ရတယ်။

စနစ်တကျ နိုင်ငံရေးအရသာ တောင်းဆိုမှုပြုလာခဲ့ရင် အရှင်တို့ရဲ့ မြန်မာပြည်ဟာ ပြည်နယ်သစ် နယ်မြေတွေ ထွက်ပေါ်လာခဲ့ကြဦးမယ်။ အရေးမယူ ဂရုမစိုက်ကြတဲ့ သူတွေကတော့ အလွန်ကျယ်ပြန့်တဲ့ ဒီအကြောင်းအရာတွေကို စဉ်စားခဲ့ကြမှာမဟုတ်ပါဘူး။

တရားဥပဒေစိုးမိုးရေးလုပ်ခြင်းဟာ ရှုံးနိမ့်မှုကို လက်ခံတဲ့သူတွေအတွက် ပြဿနာမရှိဘူးလို့ ထင်ကြပေမယ့် ရှုံးရသူတွေရဲ့ ရည်မှန်းချက်မှာ ဘေးဖယ်ထားလို့မရပါ။ ပြဿနာတစ်ခုရဲ့ အဆုံးအဖြတ်ဟာ လွယ်ကူမယ်မဟုတ်လို့ ကြားဝင်စွက်ဖက်မှုတွေ အရှိန်လျော့ဖို့ လိုပါတယ်။ တစ်နည်းအားဖြင့် ကျိုးကြောင်းချင့်ချိန် ဆောင်ရွက်လုပ်ကိုင်တတ်ဖို့ လိုပါတယ်။ ပြဿနာရဲ့အဆုံးအဖြတ်ကို မသုံးစွဲတတ်တဲ့သူဟာ ညီမျှမှုမရှိတဲ့ အင်အားနည်းပါးကြတဲ့သူတွေရဲ့ နစ်နာချက် ပဋိပက္ခတွေ ဖြစ်လာမှာပါပဲ။ ဒါကြောင့် နိုင်ငံရေးပြဿနာကို နိုင်ငံရေးနည်းနဲ့ ဖြေရှင်းကြမယ်ဆိုလာခဲ့ကြတဲ့ (ပြောလာခဲ့ကြတဲ့) အပြောသမားတွေရဲ့ လုပ်ရပ်ကြီးဟာ ယခု (အခု) မြန်မာပြည်ကြီးဟာ ဘယ်လိုများ ဖြစ်လာခဲ့ကြပြီလဲဆိုတာကို အားလုံး မြင်တွေ့ရတဲ့အတိုင်းပါပဲ။ ပြဿနာပျက်ယွင်းမှု အဆက်တွေဟာ ထိန်းမနိုင်သိမ်းမရ ဖြစ်လာခဲ့တယ်။ နောက်ဆုံးတော့ တစ်နိုင်ငံလုံး နာကြည်း ဒေါသစိတ်တွေ ရကြတယ်မဟုတ်လား။ 

နက်နက်ရှိုင်းရှိုင်း ကြိုးစားရင် 

ညီမျှမှုမရှိတဲ့ ဒီကမ္ဘာကြီးဟာ အင်အားနည်းပါးကြတဲ့ သူတွေမှာ အင်အားကြီးမားကြတဲ့ သူတွေရဲ့ ဖိနှိပ်မှုကို ခံရစမြဲပါပဲဆိုတဲ့ စကားပြောဆိုနေကြတယ်။ အဲဒီစကားဟာ နိုင်ငံရေးအတွေးနဲ့ ပြောခဲ့တဲ့စကား မဟုတ်ပါ။ ဝိရောဓိ (ဆန့်ကျင်ဘက်) ဖြစ်အောင် မွေးထုတ်တဲ့စကားပါပဲ။ အရှင်တို့တွေဟာ ညီမျှမှုမရှိမှုကို မနှစ်သက်သလို အင်အားကြီးမားတဲ့ သူတွေကိုလည်း မဖိနှိပ်ပါဘူး။ အင်အားကြီးမားပြီး ဖိနှိပ်တတ်သူကိုလည်း အရှင်တို့မှာ အရှုံးပေးလိုက်မှာလည်း မဟုတ်ဘူးဆိုတဲ့ သိန္နိဋ္ဌာန်အတွေးတော့ အမြဲရှိကြတဲ့သူတွေပါ။ မညီမျှတဲ့ခံစားမှုဟာ ဆင်းရဲမှုကို ကျော်လွှားနိုင်တာ မဟုတ်လို့ အဲဒီညွှန်ပြချက်ဟာ (ကို) အရှင်တို့အားလုံး တော်လှန်ကြရမှာပါပဲ။ မတရားသဖြင့် တော်လှန်ခြင်းဟာ လူတိုင်းရဲ့တာဝန်ပါပဲ။ မှားယွင်းမှုကို လက်မခံတဲ့သူဟာ သီးသန့်ဘေးဖယ်ထားလို့ မရပါ။ နားကြည်းချက်တွေ၊ ကြောက်လန့်မှုတွေ ဘယ်လောက်ပေးပေး တော်လှန်ရေးကို နက်နက်ရှိုင်းရှိုင်းနဲ့ ကြိုးစားကြရင် ကြောက်မက်ဖွယ် (စရာ) ဖြစ်တဲ့ အခက်အခဲတွေ ကျော်လွှားသွားမှာပါပဲ။

နမော်နမဲ့ မနေဖို့ 

အမျိုးသားရေးအတွက် သို့မဟုတ် မိမိတစ်မျိုးသားလုံး ဥပဒေအာဏာ လွှမ်းမိုးမှု ရှိဖို့အတွက် မိမိတို့အပေါ်မှာ ဘယ်လောက်များ မှားခွင့်ရှိကြမည်လဲ (မလဲ)။ လူတိုင်းအပေါ် မှားယွင်းနိုင်ခွင့်ရှိကြောင်း ဘယ်နိုင်ငံရေးအာဏာက ညွှန်ပြနေကြပါသလဲဆိုတာကို ပြန်တွေးကြပါ။ မှားယွင်းမှုကို အဓိကထားတဲ့ အနိုင်ပိုင်းမှုဟာ ကမ္ဘာပေါ်မှာ လက်လျှော့ကြရတဲ့ သမိုင်းချည်းပဲရှိကြပါတယ်။ အရှင်တို့ဟာ မိမိကိုယ်ကို ပို၍ (ပိုပြီး) ဂရုစိုက်ဖို့လိုပါတယ်။ နမော်နမဲ့နိုင်ချင်တဲ့သူကို စွမ်းဆောင်ရည် ကျဆင်းမှုဖြစ်အောင် လုပ်ဆောင်တတ်ရမယ်။ (မည်သူမျှ မထိခိုက်အောင် လုပ်တတ်ရမယ်)။ ရေရှည်အကျိုးရှိတဲ့ ကြီးပွားတိုးတက်ချမ်းသာမှုကို အစဉ်အမြဲ နှလုံးသွင်းတတ်ရမယ်။ ဆင်းရဲမှုကို ကျော်လွှားနိုင်ဖို့ စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာခံစားမှုကို လျော့နည်းအောင် မိမိကိုယ်ကို ထိန်းညှိနိုင်သော (နိုင်တဲ့) အရည်အသွေး ရှိရမယ်။ နိုင်ငံရေးပဋိပက္ခ ဖြစ်လာအောင် ဆွဲသွင်း အသုံးပြုခံရတဲ့သူ မဖြစ်အောင် နေတတ်ရမယ်။ မျက်နှာပျက်စရာ နိုင်ငံရေးကို ပြောင်းလဲတတ်အောင် လုပ်တတ်ရမယ်။ အကူအညီမဲ့သွားကြတဲ့ အသိုင်းအဝိုင်းကို ဝိုင်းဖွဲ့ပြီး ကူညီအားထုတ်ပေးနိုင်ရမယ်။ ဒေါသအကျိုးဆက်ပါတဲ့ တုံ့ပြန်မှုကို စက်ဆုပ်ရွံ့ရှာရမယ်။

အဆုံးသတ်ဖို့ တောင်းဆို 

မြန်မာ့နိုင်ငံရေး ဖြစ်ပျက်ပုံတွေဟာ ဘယ်နိုင်ငံရေးစနစ်ကို ပစ်မှတ်ထား ခဲ့ကြသလဲဆိုတာကို ပြည်သူတွေသိကြပြီလား။ (သိကြရဲ့လား)။ နိုင်ငံရေးအစွန်းရောက် ဝါဒီသမားတွေကို နိဂုံးချုပ်ပစ်ဖို့ ပစ်မှတ်ထား ကြတာလား။ ဒါမှမဟုတ် အမျိုးသားရေးအင်အားရှိတဲ့ အကြောင်းကို ပစ်မှတ်ထားပြီး နိုင်ငံရေးပြောင်းလဲအောင် လုပ်နေကြတာလားဆိုတဲ့ စဉ်းစားချက်တွေကို အရှင်တို့ကိုပေးနေတဲ့ နိုင်ငံရေးဖြစ်လာခဲ့ပါပြီ။

ကမ္ဘာပေါ်မှာ မြန်မာတွေဟာ စုစည်းနိုင်တဲ့ အရည်အချင်း မရှိခြင်းကစပြီး ဖြစ်နေကြရင် မြန်မာဟာ လက်တွေ့ (ကိုယ်တွေ့) အရ တစ်နေ့နေ့ တစ်ချိန်ချိန်မှာ ယခင်ကထက် ပိုပြီးတော့ စိတ်ဝမ်းတွေကွဲလာကြမယ်။ အကျိုးမဲ့တဲ့ ပုံပျက်ချက်တွေ၊ သိက္ခာမဲ့တဲ့ဖြစ်ခြင်းတွေ၊ အမုန်းပွားတဲ့ အကြမ်းဖက်မှုတွေ၊ အကျိုးစီးပွား ပျက်စီးတဲ့ စိန်ခေါ်မှုတွေ တစ်နေ့နေ့မှာ ဖော်ကျူးခြင်းခံရတော့မယ် မဟုတ်လား။ ဒီအတွက် မြန်မာတွေအချင်းချင်း ခေါင်းပုံဖြတ်တဲ့ နိုင်ငံရေးသုံးစွဲခြင်းကို အဆုံးသတ်ကြဖို့ တောင်းဆိုပါတယ်။

(ဆက်ရန်)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၇) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၆) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၅) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၄) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၃) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၂) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၁) – မဟာပညာ (mahar.asia)

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင်

။ သိပါသည် ။

။ ကျဉ်းမြောင်းတဲ့
ဘဝကို
ဖြတ်သန်းခဲ့။

။ နာကြည်းရတဲ့
နှလုံးသားကို
ခိုကိုး, ကိုးကွယ်ခဲ့ရ။

။ အထင်အမြင်သေး
ခံခဲ့ရတဲ့ဘဝကို
ရုန်းကန်လှုပ်ရှားရ။

။ ဘဝရဲ့ကံအရာ
အားကျစရာရယ်လို့
မရှိခဲ့။

။ ခုတော့
လူတောသူတော
တိုးရတာလည်း
မဝံ့မရဲ။

။ ဒါတွေအားလုံး
ကျွန်တော်သိပါတယ်။
ကျွန်ုပ်နားလည်ပါတယ်။

။ ဒါပေမဲ့
ဘဝရဲ့
ပဋိစ်စသမုပ္ပါဒ်
အကြောင်းစပ်
အကျိုးမရပ်သေးတော့
အကြောင်းမပြတ်
အကျိုးမရပ်နိုင်သေးတော့
ကံကြမ္မာဝဋ်
အတုံ့အပြန်
အတုံ့အလှည့်တော့
အလှည့်ကျ
အလှည့်ပေး
ခံရဦးမှာပါပဲလေ
ဒါတွေကို
ကျွန်ုပ်သိပါတယ်။

။ ကျွန်ုပ်မသိသေးတာက
ကျွန်ပ်သည်
ဘယ်ကလာသလဲ?
ကျွန်ပ်သည်
ဘယ်ကို ပြန်မလဲ?
ကျွန်ပ်ကိုယ်ကို
ကျွန်ုပ်သိပြီလား
ဘယ်လိုဘယ်လို
သိနေသလဲ?
ကျွန်ုပ်ကိုကျွန်ုပ်
မလိမ်ပါ
ကျွန်ုပ်သည်သာ
အခရာပါပဲ။

ကိုရင်ဖိုးနီ ( အညာမြေ )
(၁၉.၁၁.၂၀၂၂)

Loading

Categories
နံနက်ခင်းသြဝါဒကထာ

။ နံနက်ခင်းသြဝါဒကထာ (စကား) ။

။ နေ့တိုင်း မိမိရဲ့အတွင်းစိတ်ကို ပြုပြင်ဖြစ်ရဲ့လား။
။ လိုချင်မှုစိတ်တွေ လျော့ပါးကြရဲ့လား။
။ ဖြစ်ချင်မှုစိတ်တွေ ပိုတိုးပွားနေကြပါသေးလား။
။ သင့်မှာ ဘာအတွက်နဲ့ စိုးရိမ်စိတ်တွေ ဖြစ်နေပါသေးလဲ။
။ နေ့တိုင်းကို စိတ်ချမ်းသာမှု အပြည့်အဝရပါရဲ့လား။
။ သင့်အတွက် အခက်အခဲက ဘာတွေပါလဲ။
။ နေ့စဉ်ဆင်ခြင်အပ်တဲ့တရားက မိမိရရသိနေပြီလား။
။ အလိုမကျတဲ့စိတ်အတွေးလေးတွေ တွေးမိတတ်ပါသေးလား။
။ ယှဉ်ပြိုင်ရမှကျေနပ်တဲ့စိတ်တွေ ဖြစ်နေသေးသလား။
။ တစ်နေ့တာအတွက် ဆင်ခြင်စရာတရားကို ပွားများသိမြင်ပါစေ။

တောင်ကလေးဆရာတော်
(၁၇.၁၁.၂၀၂၂) ရက်နေ့။

Loading

Categories
ကရင်လူမျိုး ရုပ်သံ

သ္တါ်လင်သာနာန်မူးဖၠုံ 

Pwo Karen song - thatai laung thar naung muu phloung

ဆူ့ကေဝ် – ခီႋသင့်
ယိုင် – စဝ်သိင်းဖဝ့်
ထၟူ့ – ဆင်ဖဝ့်ခၠိင်း

ပ်ုဖၠုံဆိုဒ်မူးၰီ့လာဟှေဝ်ဍောဟ်မာ
လင်အဲဍောဟ်ဏါင်း
လ်ုဆိုဒ်အ်ုၯူ့ဟှာ

ၜေ့သိုဝ် ဖဝ့်ၰီ့လာ
အေထေါဟ်ၰံင် ဆိုဒ်အးကၠာ
အ်ုၯေဝ်ထုက်လဝ့် မွာဲဏ်ု

ဆာမွာဲ ဆိုဒ်ဆးလုက်ကၠေဝ်သီးလ်ုဖး
အင်းအုဂ်ၜးဝေ့
ဏ်ုသာဆိင့်ဖါန်အွာ

ပ်ုဖၠုံမူးၰီ့လာ ဖံင်းခိုင့်ဆိုဒ်ဆ်ုၰီ့လာ
ၜးမွာဲဏ်ုဆ်ုဏေဝ်ႋသာ

ယုဂ်ယါန်းဏ်ု ထီ့ခါန်ႋလင်ဍာ
ဏ်ုၜးအဲ ဏ်ုဆိုဒ်ဏ်ုဆး
ဏ်ုထူႋရူ့ ဏ်ုမုင်ႋၜျာ ဏ်ုပ်ုၯုံႋလာ
ဏ်ုဆိုဒ်လ်ုဏ်ုအ်ုကျံင် အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ

ဏ်ုမွာဲဖၠုံလ်ု အဲဆ်ုတဝ်လ်ုၯာ
သ္တါ်ဏ်ုသာ လ်ုဆိုဒ်အးကၠာ
ဍေဆ်ုခၠါင်မုက်လာ အင်းလဝ့်မ်ုအင်းယူဏ်ု
မ်ုဖှ်ေလင့်သ္တါ်ဏ်ု

ယုဂ်ယါန်းဏ်ု ထီ့ခါန်ႋလင်ဍာ
ဏ်ုၜးအဲ ဏ်ုဆိုဒ်ဏ်ုဆး
ဏ်ုထူႋရူ့ ဏ်ုမုင်ႋၜျာ ဏ်ုပ်ုၯုံႋလာ
ဏ်ုဆိုဒ်လ်ုဏ်ုအ်ုကျံင် အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ

ယုဂ်ယါန်းဏ်ု ထီ့ခါန်ႋလင်ဍာ
ဏ်ုၜးအဲ ဏ်ုဆိုဒ်ဏ်ုဆး
ဏ်ုထူႋရူ့ ဏ်ုမုင်ႋၜျာ ဏ်ုပ်ုၯုံႋလာ
ဏ်ုဆိုဒ်လ်ုဏ်ုအ်ုကျံင် အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ

အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ
အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ
အ်ုမိင်လ်ုၜးလင်ယွာ …

Loading

Categories
စာအုပ်ကောက်နုတ်ချက်များ တောင်ကလေးဆရာတော် (တောမှီရဟန်း) ရေးသားသော စာအုပ်များ နိုင်ငံရေး

ဖြူစင်မြင့်မြတ်တဲ့ ရည်ရွယ်ချက်

လူကျင့်ဝတ်တရားအရ ပြောင်းလဲခြင်းသဘောကို လိုလားကြတယ်။ လူသိက္ခာတရားအရ မတွေဝေအောင် နေကြတယ်။ ထိန်းကြတယ်။ ပြောင်းလဲတဲ့သဘောနဲ့ ကြုံလာတဲ့အခါ မကျေနပ်တာ၊ ညဥ်းတွားတာ၊ စိုးရိမ်တာ၊ ဝမ်းနည်းပူဆွေးဖြစ်ကြရတာဟာ ဓမ္မတာပါ။ သို့သော် ပြောင်းလဲခြင်းနဲ့ ချမ်းသာမှုကို ခံစားနေလိုသမျှတော့ ရတဲ့ ချမ်းသာခြင်းဟာ စစ်မှန်တဲ့ ချမ်းသာမှု မဖြစ်နိုင်ပါ။ ချမ်းသာမှုမဖြစ်ရင် (မရရင်) ဆန့်ကျင်ဘက် တရားသဘောကတော့ ဖြစ်ပေါ်လာနေမှာပါပဲ။ 

နိုင်ငံရေးပြုမှုအားထုတ်ခြင်းဟာ – 

(၁) ဖြူစင်မြင့်မြတ်သည့် ရည်ရွယ်ချက် 
(၂) အပြစ်သက်ရောက်မှု ရည်ရွယ်ချက် 
(၃) ကောင်းကျိုးများကို ပေးသော ရည်ရွယ်ချက် ထားရမယ်။ 

ဝမ်းမြောက်ဝမ်းသာ ဉာဏ်နဲ့ယှဉ်တဲ့၊ မတိုက်တွန်းရဘဲ ထက်သန်မှုရှိတဲ့စိတ်နဲ့ နိုင်ငံရေးကို လုပ်ရင် ဖြူစင်မြင့်မြတ်တဲ့ ရည်ရွယ်ချက်ကို ဖော်ပြနေတယ်။ အဲဒီရည်ရွယ်ချက်နဲ့ နိုင်ငံအကျိုး၊ ပြည်အကျိုးတွေကို ရွက်ဆောင်ပါက အစွန်းရောက်တဲ့အလုပ် မဖြစ်နိုင်ပါ။ မကြိုက်တဲ့သူက ဆိုလို့ ပြောလို့သာ ဖြစ်နေကြတာ ဖြစ်ပါတယ်။ 

အဲဒီလို လုပ်နည်းလုပ်လုပ်ဟန် မမှန်တဲ့ နိုင်ငံရေးနည်းလမ်းတွေကြောင့် (အက်ကြောင်းပေါ်အောင်) (ပဋိပက္ခဖြစ်အောင်) လူထုအချင်းချင်း ပြဿနာ၊ သင်းဖွဲ့အချင်းချင်း ပြဿနာ၊ လူတန်းစားအချင်းချင်း ပြဿနာတွေ ထလာတယ်။ တစ်ဖက်သူတို့ရဲ့ အပြစ်အနာအဆာတွေကို ပြတယ်။ ထုတ်ပြတယ်။ ဟုတ် မဟုတ်၊ မှန် မမှန် ဦးသူစနစ်နဲ့ လူထုဆက်သွယ်မှု နည်းပညာ(မီဒီယာ)နဲ့ လိုသလို (ကြိုက်သလို) ထုတ်ပြောတယ်။ အတင်းအဖျင်းတွေ ပြောတယ်။ မကောင်းသတင်း ကျော်အောင် ပြောတယ်။ ရစရာမရှိအောင် ဝေဖန်တယ်။ ဒီလိုနည်းလမ်းတွေ သုံးတဲ့ နိုင်ငံရေးဟာ လူထုကို လိမ်ညာတာပါပဲ။ လူထုကိုလိမ်တဲ့ နိုင်ငံရေးစနစ်ဟာ နောက်ဆုံး လူထုကပဲ အမှိုက်ပြန်ကျုံးရတယ်။ 

တောမှီရဟန်း၏ “အဝိဟိံသာနိုင်ငံရေး (၂၀၁၆)၊ စာမျက်နှာ ၁၁၉၊ အဝိဟိံသာနိုင်ငံရေး (၈)” မှကောက်နုတ်ရေးသားဖော်ပြခြင်းဖြစ်သည်။

Loading

Categories
ဆောင်းပါး နိုင်ငံရေး အဲးခိုး

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၇)

အဲးခိုး

မြန်မာပြည်ဟာ ခေတ်ကာလအပိုင်း အခြားအနေနဲ့ကြည့်ရင် ပဒေသရာဇ်ခေတ်၊ ကိုလိုနီခေတ်၊ မျက်မှောက်ခေတ် ခေတ်သုံးခေတ်နဲ့ ပိုင်းခြားထားနိုင်ခဲ့ပေမယ့် ဘယ်ခေတ်မှ တိုးတက်စည်ပင် အောင်မြင်သောခေတ်လို့ မဆိုနိုင်ပါဘူး။ အလိုအလျောက်သာ တည်ငြိမ်အေးချမ်းနေကြတဲ့ သဘောလောက်သာရှိတယ်။ ကြီးပွားရေး၊ စီးပွားရေး အသီးအခြား အောင်မြင်ဖြစ်ထွန်းတဲ့ခေတ်ရယ်လို့ မရှိသလောက်ပါပဲ။ နိုင်ငံတကာကျူးကျော်တိုက်ခိုက်ရတဲ့ စစ်ပွဲလည်း မရှိသလောက်ပါပဲ … 

အတွဲ(၁၁)၊ အမှတ်(၃၃)၊ မြန်မာသက္ကရာဇ် ၁၃၈၄၊ တန်ဆောင်မုန်းလပြည့်ကျော် ၄ ၊ ၁၁ – ၁၁ – ၂ဝ၂၂၊ မြန်မာသံတော်ဆင့် (The Myanmar Herald) မှ ကောက်နုတ်ဖော်ပြခြင်းဖြစ်သည်။

(ယခင်တစ်ပတ်မှအဆက်

ကျိုးကြောင်းမဲ့စိတ် 

ကမ်းခြေမဲ့ ရေကြောင်းဒေသကြီး နေရာတွေမှာ တစ်ချိန်က သိမ်းပိုက်နိုင်ခဲ့တဲ့ တိုင်းပြည်ကြီးရှိခဲ့ပေမယ့် ယနေ့ ယခုအချိန်အခါမှာ ခေတ်သစ်နိုင်ငံရေးစနစ်ကို ဦးဆောင်လာကြတဲ့ တိုင်းပြည်တွေဟာ ဒီအရေးကို စိတ်မဝင်စားကြတော့ဘဲ ကိုယ်ပိုင်စီးပွားရေး၊ ကိုယ်ပိုင်နည်းပညာနဲ့ ကိုယ်ပိုင်ယဉ်ကျေးမှု ထိန်းသိမ်း အားထုတ်နိုင်တဲ့ တိုင်းပြည်တွေကပဲ ဒီကမ္ဘာကြီးကို အံ့ဩလောက်အောင် ကြီးစိုးနေကြမယ်ဆိုတာကို အကြွင်းမဲ့ ယုံကြည်စေချင်တယ်။ ယနေ့ကမ္ဘာပေါ်မှာ ကြွေးကြော်နေကြတဲ့ ဒီမိုကရေစီနိုင်ငံရေး ခေါင်းစဉ်ဟာ သိသိသာသာ ကျဆုံးသွားတော့မယ်။ ယုံကြည်မှုလွန်ကဲပြီး ကိုယ်ပိုင်ယဉ်ကျေးမှု မလုံခြုံတဲ့ တိုင်းပြည်တွေဟာ အနာဂတ်ကာလမှာ ကိုးရိုးကားရားနဲ့ ပေါင်းစပ်ခံစားရမယ့် တိုင်းပြည်တွေ ဖြစ်သွားကြမှာပါပဲ။ ဒီနေ့ချိန်မှာလည်း တချို့တိုင်းပြည်တွေမှာ အလူးအလိမ့် ခံစားနေကြရပြီ မဟုတ်လား။

မြန်မာတွေ ယနေ့တွေ့ကြုံနေကြရတဲ့ အခက်အခဲပြဿနာဟာ အခြားကြောင့်မဟုတ်ပါ။ နိုင်ငံရေးပါဝါ ထိပ်ဆုံးဖြစ်အောင် ရှေ့ဆောင်ချင်တဲ့စိတ်ကြောင့် အရွယ်ရောက်တဲ့ လူရွယ်တွေ အကျပ်အတည်းထဲကို တွန်းပို့ပေးသလို ဖြစ်ခဲ့ရတာပဲ မဟုတ်လား။ ဒါကြောင့် နိုင်ငံရေး ဦးဆောင်သူတွေရဲ့ ကျိုးကြောင်းမဲ့တဲ့ စိတ်ထားကြောင့် သူရဲကောင်းလုပ်ခြင်းနဲ့ စိတ်ပျက်အားလျော့ခြင်းတွေ ဖြစ်လာခဲ့ရတယ်။ ခေတ်သစ်နိုင်ငံတစ်ခု ဖြစ်ပေါ်ဖို့ ကမ္ဘာ့ဇာတ်ခုံပေါ်မှာ ထင်ရှားလိုတဲ့ အဲဒီအတွေးကြောင့် နုပျိုငယ်ရွယ်သေးတဲ့ နိုင်ငံရေးဇာတ်ခုံအလယ်မှာ အထင်သေး အမြင်သေးခံလိုက်ရတယ် မဟုတ်လား။ သတိထားပေါ့ မြန်မာတို့ရယ်။

ယဉ်ကျေးမှုစရိုက်လက္ခဏာ နိုင်ငံရေးပါဝါ ရရှိရေးအတွက် ယုတ္တိဗေဒနည်းနဲ့ကြည့်ရင် အဲဒီတိုင်းပြည်ဟာ ယဉ်ကျေးမှု အပြည့်အဝရှိရမယ်။ ရက်စက်ကြမ်းကြုတ်တဲ့ အပြုအမူတွေ လုံးဝမရှိကြဘဲ ရိုးရာယဉ်ကျေးမှု အဆင့်အတန်း ပုံသေရှိရမယ်။ စိတ်ဓာတ်အင်အား ကြီးမားရမယ်။ ဒါပေမဲ့ ယဉ်ကျေးမှုဆိုတာ ရက်စက်ကြမ်းကြုတ်ခြင်း၊ ယဉ်ကျေးခြင်းနဲ့ သံသယဖြစ်ခြင်းဆိုတဲ့ လက္ခဏာ အမှတ်အသား ရှိနေတာကြောင့် ဘာသာဝါဒအပေါ် လွှမ်းမိုးခံရတဲ့ ယဉ်ကျေးမှုဖြစ်ခဲ့ရင် နိုင်ငံရေးအရ မအောင်မြင်နိုင်ဘဲ ယဉ်ကျေးမှုလည်းပဲ တဖြည်းဖြည်း ယိုယွင်းလာနိုင်သဖြင့် (လာနိုင်လို့) အနာဂတ်မြန်မာပြည်တွင် (မြန်မာပြည်ဟာ) ဘယ်လိုပုံ ဘယ်လိုနည်းနဲ့ အမှန်တရားအတွက် စိန်ခေါ်နေကြတာလဲ ဆိုတာကို မြင်တွေ့နေရပြီမဟုတ်လား။ ဒီလို အလားတူပဲ ၁၆ ရာစုနှစ်ထဲက ဥရောပဟာ ဘာသာရေးအပေါ် ကိုယ်တိုင် ယုံကြည်သက်ဝင်မှုနဲ့ ရက်စက်ကြမ်းကြုတ်မှုတွေကို အသုံးပြုပြီး အောင်မြင်မှုကို ပထမဆုံးရယူနိုင်ခဲ့ကြတယ်။

၁၈ ရာစုနဲ့ ၁၉ ရာစုနှစ်တွေမှာ ဥရောပဟာ ယဉ်ကျေးမှုတွေကို စိုက်ထူနိုင်ခဲ့ကြပေမယ့် တဖြည်းဖြည်း ယိုယွင်းလာကြပြီး ၂ဝ ရာစုနှစ်ကာလမှာ ပြိုကွဲသွားကြတဲ့ သာဓကတွေ ရှိခဲ့တယ်။ မြန်မာ့နိုင်ငံရေးဟာ ဖက်ဒရယ်ပြည်ထောင်စုအတွက် မတည်ထောင်ပေးနိုင်ခဲ့ရင် ဥရောပတိုက်ရဲ့ ပုံစံမျိုးလို မဖြစ်လာနိုင်ဘူးလို့တော့ မထင်မိပါနဲ့။ အလဲလဲအပြိုပြိုများလာရင် အကွဲကွဲအပြဲပြဲ ပုံပျက်ပန်းပျက် တိုက်ရိုက်မကျလာနိုင်ဘူးလို့တော့ မအောက်မေ့သင့်ပါလို့ ဝေဖန်ပါရစေ။

အိမ်နီးနားချင်း နိုင်ငံရေးအကွက်

မြန်မာ့နိုင်ငံရေးဟာ ကြည့်တော့ ဘာမှမဟုတ်ဘူးလို့ ထင်ရပေမယ့် သဘောထားကွဲလွဲမှုတွေဟာ ဆက်တိုက်ဖြစ်လာတာကို တွေ့ရတယ်။ နိုင်ငံရေးမူဝါဒ အကောင်းဆုံးနည်းနဲ့ ပေါင်းစည်းရင် ပေါင်း၊ မပေါင်းစည်း နိုင်ခဲ့ရင်တော့ ၂၁ ရာစုနှစ်အတွင်း အလဲလဲအပြိုပြို အကျိုးသက်ရောက်မှုတွေ မြင်တွေ့ လာနိုင်စရာရှိတယ်။ ဥပမာ ဆိုဗီယက် ပြည်ထောင်စု ပြိုကွဲပြီးတဲ့နောက် ကမ္ဘာပေါ်မှာ အမေရိကန်ခေတ် စတင်နိုင်ခဲ့ပြီး ကမ္ဘာ့ပါဝါအရှိဆုံးတိုင်းပြည် ဖြစ်လာခဲ့တယ်။ ၂၁ ရာစုနှစ်အဝင် ၂ဝဝ၁ ခုနှစ်၊ စက်တင်ဘာလ ၁၁ ရက်နေ့မှာ သူတို့ တိုင်းပြည်မှာရှိတဲ့ အခြေစိုက်တဲ့ ကမ္ဘာ့ ကုန်သွယ်ရေးအဆောက်အအုံနဲ့ သူတို့တိုင်းပြည်မှာ အရေးကြီးတဲ့ ပင်တဂွန်ကို လေယာဉ်နဲ့ အသေခံအဖွဲ့တွေက ဗုံးခွဲတိုက်ခိုက်ခံလိုက်ရတယ်ဆိုတဲ့ ဒီအဖြစ်အပျက်ဟာ အမေရိကန် တိုင်းပြည်အတွက် စမ်းသပ်ခံလိုက်ရတဲ့ ပထမဦးဆုံး အခြေအနေပါပဲ။

မြန်မာပြည်အနေနဲ့ကတော့ တိုင်းပြည်ငယ်၊ တိုင်းပြည်သေးဆိုပေမယ့် အရှေ့တောင်အာရှထဲက ကမ္ဘာ့ဒီမိုကရေစီ နိုင်ငံရေးကို ကျင့်သုံးတော့မယ်ဆိုတဲ့ ၂၀၁၀ ပြည့်နှစ် နိုင်ငံရေးအရွေ့ဟာ ၂၀၂၀ ပြည့်နှစ်အရောက်လေးမှာပဲ ပထမဦးဆုံး အစမ်းသပ်ခံလိုက်ရတယ်။ ဒီပဋိပက္ခဟာ ရှေရှည်ပဋိပက္ခဆိုပေမယ့် (ဖြစ်ပေမယ့်) ဒီကိစ္စအတွက် မဟာဗျူဟာမြောက်တဲ့ စိန်ခေါ်မှုပါဝါက ဒေသပထဝီနိုင်ငံရေးအရ တစ်နည်း ပထဝီနိုင်ငံရေးရှုထောင့်အရ မြန်မာ့နိုင်ငံရေးကို လုံလောက်တဲ့ နိုင်ငံရေးစမ်းသပ်ချက်ပါပဲ။ တစ်နည်းအားဖြင့် မြန်မာ့ဒီမိုကရေစီနိုင်ငံရေး အာဏာတည်မြဲရေးအတွက် အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံတွေရဲ့ သတိပေးလိုက်တဲ့ အကွက်ပါပဲ။ 

အာရပ်ကမ္ဘာအောက် ရောက်ကြမည်လား 

ဒီနိုင်ငံရေးအကွက်မျိုးဟာ တစ်ခြားသော တိုင်းပြည်တွေမှာ မထိခိုက် နိုင်ပေမယ့်လို့ မြန်မာပြည်အတွက်ကတော့ ကြီးမားတဲ့ ထိခိုက်မှုလို့ပဲ ဆိုနိုင်ပါတယ်။ အရှေ့တောင်အာရှနိုင်ငံတွေမှာ အာဏာပါဝါကြီးထွားလာမယ့် မြန်မာကို ဒေသပထဝီ အိမ်နီးနားချင်း တိုင်းပြည်တွေက ကမ္ဘာ့နိုင်ငံရေး စနစ်ကြီးတစ်ခုထဲကို ဝင်ရောက်တော့မယ့် မြန်မာပြည်ကို မြန်မာတွေနဲ့ ပျော့ညံ့မှုအတွက်ကို ထုတ်ဖော်ပြသလိုက်တာပါပဲ။ အရှေ့တောင်အာရှကမ္ဘာမှာ အာရပ်ကမ္ဘာနိုင်ငံရေးအာဏာ အမြဲတည်တံ့ရေးအတွက် သူတို့တွေ မသိမသာ ယာယီအခြေစိုက်လာခဲ့ကြတဲ့ နိုင်ငံရေးမက်လုံးတွေ အများကြီး တွေ့မြင်နေကြရပါပြီ။ အာရပ်ကမ္ဘာအာရှမှာ (အာရှတိုက်မှာ) လွှမ်းမိုးသွားဖို့ သူတို့တွေ အထူးကြိုးစား အားထုတ်နေကြတာ ဆယ်စုနှစ် နှစ်စု (နှစ် ၂၀) ရှိနေပါပြီ။ ဒီအချက်ဟာ မသိမသာရာကနေ ယနေ့ ယခုအချိန်မှာ လှုပ်ရှားမှုကြီးကျယ် လာနေကြပါပြီ။

ဒါကြောင့် အရှေ့တောင်အာရှက ပေါင်းစည်းအင်အားစု မလုပ် (မပြု) နိုင်ရင် တစ်နေ့နေ့တစ်ချိန်ချိန်မှာ အာရပ်ကမ္ဘာအောက်မှာ အကုန်ရောက်သွားကြမယ်။ ဒီကိစ္စအတွက် အစိုးရိမ်ဆုံးက ပထမက အမေရိကန်၊ ဒုတိယက တရုတ် ဖြစ်ပြီး အခြားက မြန်မာအပါအဝင် တိုင်းပြည်အချို့ပါပဲ။ ဒီသုံးသပ်ချက်ဟာ ယနေ့ (ယခု) ချိန်မှာ မမှန် (မဟုတ်) သေးဘူးဆိုပေမယ့် ၂၁ ရာစု နှစ်နောက်ပိုင်း ၂၂ ရာစုမပြီးဆုံးမီမှာ နိုင်ငံရေးဟန်ချက်တွေ ပျက်ယွင်းသွားကြပြီး အလိုလို အလျောက်လျောက်နဲ့ပဲ အာရပ်ကမ္ဘာအောက်ကို ရောက်ကြကုန်မယ်လို့ ပထဝီဒေသ နိုင်ငံရေးလေ့လာကြတဲ့သူတွေက မြင်ထားကြပါတယ်။ 

စစ်အောင်နိုင်သူ အားပျော့ကွက် ရဲ့နောက်ကွယ် 

အရှေ့တောင်အာရှနိုင်ငံ သမိုင်းတွေကို ပြန်လေ့လာကြည့်ကြတဲ့အခါ ဒုတိယကမ္ဘာစစ် ပြီးစီးတဲ့ အချိန်ကစပြီး စစ်အောင်သူတွေရဲ့ အားပျော့တဲ့ အကွက်တို့ကိုကြည့်ပြီး အာရပ်ကမ္ဘာအုပ်စုအဖွဲ့တွေက လူမျိုးဆိုင်ရာနိုင်ငံ သို့မဟုတ် ကိုးကွယ်ရာ ဘာသာတစ်ခုခုကို အရှေ့တောင်အာရှနိုင်ငံထဲမှာ ချန်ရစ်နိုင်ခဲ့ကြတယ်။ ကုန်သွယ်မှုနဲ့ စစ်ရေးနောက်မှာ ဒေသအတွင်း နေထိုင်ကြတဲ့သူတွေကို အချင်းချင်း အမုန်းပွားဖို့ ဖန်တီးတယ်။ ဒေသဆိုင်ရာ ယဉ်ကျေးမှု အဆောက်အအုံတွေကို (အထိမ်းအမှတ် အဆောက်အအုံတွေကို) ဖျက်ဆီးပစ်ခဲ့တယ်။ ဒီအတွက် ခွင့်လွှတ်ခြင်းနဲ့ မေ့ပျောက်ခြင်း မရှိတော့တဲ့ ဒေသဖြစ်အောင် အမွေတွေ ပေးထားခဲ့ကြတယ်။ ဒီအကြောင်းတွေကို မလေ့လာမသိထားကြရင် နိုင်ငံတွင်း အချိန်မရွေးပြိုကွဲသွားနိုင်တယ် ဆိုတာကို သတိပေးပါရစေ။

နိုင်ငံရေးစနစ်အဖျက်သစ် 

မြန်မာပြည်အနေအထားမှာ နှစ်ပေါင်း ၇ဝ ကျော် ချုပ်ထားနိုင်ခဲ့ကြတဲ့ ချစ်ခြင်း၊ မုန်းခြင်းစတဲ့ ဆန္ဒတွေဟာ တဖြည်းဖြည်းပေါက်ကွဲလာတယ်။ ပြည်တွင်းထဲမှာ ဖြစ်ပေါ်လာတဲ့ ထူးခြားတဲ့ အခြေအနေတွေဟာ တစ်နေ့ပြီး တစ်နေ့ပါပဲ။ ဒီဖြစ်စဉ်ကြောင့် အရှင်တို့ မြန်မာလူမျိုးတွေရဲ့ ဘဝမှာ စစ်ပြေးရှောင် (တစ်နည်းစစ်ဘေးရှောင်) ဘဝသို့ ရောက်ခဲ့ရတယ်။ ဒီချစ်ခြင်း၊ မုန်းကြခြင်းကြောင့် ပြဿနာအရပ်ရပ်တွေ ဖြစ်ပေါ်လာကြပြီး မြန်မာဟာ တစ်ကမ္ဘာလုံးသို့ ပြောင်းရွှေ့ ရောက်ရှိသွားကြရတယ်။ တကယ်တော့ မြန်မာတွေရဲ့ ဘဝသရုပ်အမှန်က ဒီလိုပုံစံမျိုးနဲ့ ဖြစ်နိုင်စရာ အကြောင်းမရှိပါဘူး။ နိုင်ငံရေးသစ္စာတည်ငြိမ်မှု အားနည်းခြင်းကြောင့် တစ်နည်း နိုင်ငံရေးအာဏာကို ရူးရူးမူးမူး၊ ငမ်းငမ်းတက်၊ မက်မော ငမ်းတက်ကြတဲ့ နိုင်ငံရေးစားကွင်းကြီး ဖန်တီးကြတဲ့သူတွေရဲ့ နိုင်ငံရေး စနစ်အဖျက်သစ်တွေ ကြောင့်ပါပဲ။

လက်လွှတ်ခဲ့ရမယ့် တိုင်းပြည်နယ်နိမိတ်ရှိလာခဲ့ပြီလား 

မြန်မာပြည်ဟာ ခေတ်ကာလအပိုင်း အခြားအနေနဲ့ကြည့်ရင် ပဒေသရာဇ်ခေတ်၊ ကိုလိုနီခေတ်၊ မျက်မှောက်ခေတ် ခေတ်သုံးခေတ်နဲ့ ပိုင်းခြားထားနိုင်ခဲ့ပေမယ့် ဘယ်ခေတ်မှ တိုးတက်စည်ပင် အောင်မြင်သောခေတ်လို့ မဆိုနိုင်ပါဘူး။ အလိုအလျောက်သာ တည်ငြိမ်အေးချမ်း နေကြတဲ့ သဘောလောက်သာရှိတယ်။ ကြီးပွားရေး၊ စီးပွားရေးအသီးအခြား အောင်မြင်ဖြစ်ထွန်းတဲ့ ခေတ်ရယ်လို့ မရှိသလောက်ပါပဲ။ နိုင်ငံတကာ ကျူးကျော်တိုက်ခိုက်ရတဲ့ စစ်ကြီးလည်း (စစ်ပွဲလည်း) မရှိသလောက်ပါပဲ။ နိုင်ငံရေး ဆန့်ကျင်ရေးဝါဒတွေနဲ့ပဲ ပြည်တွင်းထဲမှာ သဘောထား ကွဲလွဲကြတယ်။ အဲဒီ ကွဲလွဲမှုတွေနဲ့ပဲ အမုန်းပွားမွေးစားကြတယ်။ အတွင်းကြိတ်နိုင်ငံရေးသမားတွေက ပဋိပက္ခတွေ အမျိုးမျိုးပေါက်ကွဲ ထကြွနေကြလို့ အချင်းချင်းမုန်းတီးရေး ဖြစ်လာကြတယ်။

လူမျိုးကို အခြေခံယူပြီး ဘာသာရေးအရ ကြီးစိုးလိုကြတဲ့သူတွေက နယ်ခြားစည်းတွေ သတ်မှတ်ကြတော့မယ် ဆိုတာကို မမြင်ကြဘဲ (အရေးကြီးတဲ့ အကြောင်းအရာတွေကို သတိတွေ မထားနိုင်ကြတော့ဘဲ) အိန္ဒိယနိုင်ငံ သမိုင်းအရ ပါကစ္စတန်ကို လက်လွှတ်ခဲ့ရသလိုမျိုး တိုင်းရင်းသားတွေ အခြေတည်ထားကြတဲ့ ဒေသနယ်နိမိတ်တွေထဲမှာ တောင့်တင်းခိုင်မာတဲ့ အားပေးမှုတွေ နိမ့်ကျလာနေတယ်ဆိုတာကို နိုင်ငံရေး ဦးဆောင်ကြတဲ့သူတွေ သိထားသင့်ပါတယ်။ သို့မဟုတ်ရင် လက်လွှတ်ခဲ့ရမယ့် တိုင်းပြည်နယ်နိမိတ်တွေ ရှိလာတော့မည်လားဆိုတာကို သတိကြီးစွာ ထားရတော့မယ် မဟုတ်ပါလား။

(ဆက်ရန်)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၆) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၅) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၄) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၃) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၂) – မဟာပညာ (mahar.asia)

တို့ဘိုးဘွားအမွေစစ်မို့ (၁) – မဟာပညာ (mahar.asia)

Loading

Categories
စကားလက်ဆောင် ဗုဒ္ဓဘာသာ ဘာသာရေး

။ တောရခရီး အပြန် ။

။ အေဒီ ၁၉၈၄/၈၅ ခုနှစ်ကာလက တောတောင်တွေမှာ တောရဆောက်တည်သွားလာနေထိုင်ပြီး ၁၉၈၈/၈၉ ခုနှစ်ရောက်သောအခါ တိုင်းပြည်( မြန်မာပြည်) အထွေထွေအကျပ်အတည်းကြောင့် နိုင်ငံခြားသို့ ခရီးမထွက်ခွါမီ အမှတ်တရရိုက်ကူးထားခဲ့တဲ့ပုံပါ။

။ အိမ်နီးနားချင်းတိုင်းပြည်တစ်ခုကိုထွက်ခွာသွားပြီး ဘာသန္တရပညာရပ်သင်ယူခဲ့ပါတယ်။ ခုတော့ အရှင့်ကိုပညာသင်ပေးတော်မူကြတဲ့ ဆရာအရှင်သူမြတ်တွေကလည်း ဘဝနတ်ထံပြန်လွန်တော်မူကြရှာပါပြီ။ ပညာအတူတူ သင်ယူဆည်းပူးတော်မူကြတဲ့ ပညာ့မိတ်ဆွေတော်တွေလည်း အဝေးဝေးမှာ ရောက်ကြလို့ အချို့ချို့လည်း ဒီလောကနဲ့ထွက်ခွာနေကြပြီ။

။ ပင်ပန်းစွာနဲ့ကျန်ရစ်နေသေးတဲ့ ဤအရှင်ကတော့ လောကီသားပီပီ လောကနယ်ထဲမှာ လူးလှိမ့်နေဆဲပါပဲ။ ခန္ဓာသားရဲ့အိုမင်းရင့်ရော်လာမှုကြောင့် အိုခြင်းနှိပ်စက်မှုတွေ အပြင်းအထန်မြင်တွေ့နေရတော့ ပုံမှန်နေ့စဉ်တရားပွားများဖြစ်ပေမယ့် ၊ သမာဓိတည်ငြိမ်မှုကလွဲလို့ အခြားဘာမှ မသိမမြင်ရသေးပါဘူး။

။ သံသရာမှာ ဒီခန္ဓာသာဆက်လက်၍ နှစ်သက်တွယ်တာမိခဲ့ဦးမယ်ဆိုရင်တော့ ဘဝများစွာ ကျင်လည်ကြရနေဦးမယ်။ အမှန်မလွဲပြောရရင် ဒီသံသရာမှာ ခုနှစ်ကြိမ်ထက်မလာချင်တော့ပါဘူး။ ပဋိသန္ဓေနောက်ထပ်တစ်ကြိမ်ပြန်တည်ဖို့ မကြိုးစားချင်တော့ပါဘူး။

။ သတိခါခါ
အောက်မေ့ပါသည်
အေးရာနှလုံးသွင်းတတ်ပြီ။

တောမှီရဟန်း
(၈.၁၁.၂၀၂၂) ရက်နေ့။

Loading

Categories
နံနက်ခင်းသြဝါဒကထာ

။ နံနက်ခင်းချိန် သြဝါဒကထာ (စကား) ။

။ မလိုအပ်ဘဲ မတွေးတောနှင့်။
။ အကျိုးမရှိဘဲ မခံယူပါနှင့်။
။ မသိဘဲ မကျင့်ပါနှင့်။
။ မခင်မင်ဘဲ မမြတ်နိုးပါနှင့်။
။ မတတ်နိုင်ဘဲ ကတိမပေးပါနှင့်။
။ လိုအပ်မှ တွေးပါစေ။
။ အကျိုးရှိမှ သင်ယူပါစေ။
။ သိမြင်မှ ကျင့်ပါစေ။
။ ခင်မင်မှ မြတ်နိုးပါစေ။
။ တတ်နိုင်မှ ကတိပေးပါ။
။ သတိတရားကို အထင်နဲ့ မဆုံးဖြတ်ပါနှင့်။

တောင်ကလေးဆရာတော်
( ၅.၁၁.၂၀၂၂) ရက်နေ့နံနက်။ 

Loading

Exit mobile version